Supplemen Yang Boleh Hilangkan Jeragat

Supplemen Untuk Hilangkan Jeragat

Sejak kebelakangan ini, ramai yang tanya kak shima produk Shaklee yang sesuai untuk mengatasi masalah jeragat. Sebelum kak shima ulas lebih lanjut , jom kita kenali dulu apa itu jeragat.

Apa itu JERAGAT?

Jeragat atau ‘melasma’ di muka adalah salah satu daripada masalah kulit yang biasa terjadi di kalangan penduduk Asia umumnya.
Ia merupakan  di antara 10 masalah kulit yang kerap dihadapi oleh kaum wanita yang berumur di antara  20 hingga 50 tahun. Jeragat kerap muncul di kawasan muka seperti di bahagian pipi. Namun, terdapat juga yang mengalaminya di bahagian hidung dan dahi.
Melasma boleh di bahagikan kepada Melasma Epidermal  yang berada di lapisan kulit dan Melasma Dermal berbentuk seperti tahi lalat kecil yang timbul. Kebiasaannya, kedua-dua jenis jeragat ini akan muncul serentak. Jeragat di muka tidak merbahaya tetapi jika dibiarkan ia akan membawa kepada kanser kulit.
Punca-punca JERAGAT

1.Punca utama yang menyebabkan jeragat adalah penghasilan melanin secara berlebihan di dalam badan. Melaninlah yang memberi warna pada kulit.

2. Sinaran matahari
Ultraviolet ( UV ) dari matahari boleh merangsang tahap 'melanoctes'. Malah jeragat yang telah pulih boleh kembali dengan hanya pendedahan yang sedikit kepada cahaya matahari.

3.Perubahan hormon
Wanita hamil sering mendapat jeragat. Apabila jeragat muncul di kalangan wanita hamil, ianya dipanggil chloasma atau topeng kehamilan. Pil perancang kehamilan dan pil hormon juga boleh menyebabkan jeragat.

4.Kosmetik
Produk penjagaan kulit dan alat make-up yang mengandungi bahan kimia yang merbahaya boleh merangsang kulit dan memburukkan lagi jeragat di muka.


Cara Merawat Jeragat Di Muka

Dari punca-punca di atas boleh kita simpulkan ianya boleh menyebabkan sistem pertahanan badan kita lemah. Bila ianya lemah, sel-sel kulit kita mudah mati. Apabila ianya dibiarkan tanpa rawatan mengakibatkan semakin banyak dan menjadi tompokan jeragat.

Cara yang berkesan untuk merawat jeragat adalah dengan mengambil makanan atau vitamin yang tinggi kandungan antioksidannya.

Antara supplemen yang boleh membantu hilangkan jeragat adalah:

1. Vitamin C
2. Vitamin E
3. Gla Complex
4. ESP
5.Vivix

1. Sustained Release Vitamin C


Supplemen Untuk Hilangkan Jeragat

SR Vita-C Plus

Penting dalam pembentukan kolagen. Vitamin C kaya dengan antioksidan. Ia dapat menghalang penghasilan melanin yang menjadi punca jeragat.


2. Vitamin E

Supplemen Untuk Hilangkan Jeragat
Vitamin E Shaklee

Vitamin E terkenal sebagai vitamin AWET MUDA. Ia dikatakan mampu melambatkan PROSES PENUAAN. 

Selain itu, vitamin E juga boleh membantu dalam keseimbangan hormon dan mengawal kadar minyak dalam liang kulit. Ia juga membantu mengurangkan kesan jeragat. 

3. Gla Complex


Supplemen Untuk Hilangkan Jeragat

Ia berfungsi untuk menstabilkan hormon yang mengalakkan melanin dihasilkan dengan lebih terkawal. Melanin yang berlebihan akan menyebabkan muncul tompok-tompok hitam pada kulit. 

Jadi bila kita lihat punca jeragat, ia banyak dipengaruhi oleh hormon. 

Amalkan GLA agar kadar hormon seimbang.

4. Energising Soy Protein


Supplemen Untuk Hilangkan Jeragat

Merupakan supplemen protein yang berasaskan soya non-gmo. Ia bekalkan kesemua asid amino perlu yang tidak dihasilkan oleh badan.

Protein mempunyai sangat banyak manfaat kepada tubuh badan termasuklah kulit. Asid amino daripada protein merupakan bahan asas untuk sel membina tisu, hormon, antibodi, enzim dan sel darah. 

Protein sangat diperlukan untuk membaiki tisu dan membina tisu baru. Protein juga merupakan bahan utama untuk menggantikan sel mati.

5. Vivix


Supplemen Untuk Hilangkan Jeragat

Vivix kaya dengan resveratrol sejenis antioksidan yang dikatakan lebih tinggi berbanding Vitamin C. Oleh sebab itu Resveratrol dikatakan sangat hebat dalam menghalang dan memperbaiki kerosakan sel yang berlaku setiap hari.

Rajin amalkan makanan atau supplemen yang kaya dengan antioksidan insyaAllah boleh membantu atasi masalah jeragat di muka. 

Say BYE BYE to PIGMENTATION .

Hubungi kak shima untuk dapatkan info lanjut mengenai Shaklee, harga istimewa dan konsultasi eksklusif Shaklee

Kak Shima Jelani
COD Seksyen 7 Shah Alam
Pengeposan ke seluruh Malaysia







Post a Comment

0 Comments