Sunday, 26 September 2021

Testimoni Hero Kiddo Shaklee

Hero Kiddo produk terbaru dari Shaklee dirumus khas untuk kanak-kanak. Ramai yang teruja nak cuba produk ini termasuklah ibu ayah.

Jom kita tengok apa kata mereka mengenai Hero Kiddo 

Testimoni Hero Kiddo Shaklee

1. Diri sendiri pun konon nak rasa 1 termakan 2 Hero Kiddo

Testimoni Hero Kiddo Shaklee

2. Rasa sedap rasa anggur. Takde rasa ubat

Testimoni Hero Kiddo Shaklee

3. Anak-anak suka makan. Menangis nak lagi hehehe

Testimoni Hero Kiddo Shaklee

4. Anak-anak suka, sedap sangat. Kena kawal nanti cepat habis hihihi

Testimoni Hero Kiddo Shaklee

4. Tak puas hati makan sehari satu Hero Kiddo je

Testimoni Hero Kiddo Shaklee

Hero Kiddo Shaklee ini boleh jadi jajan yang sihat buat anak-anak kita. Ianya gummy berbentuk bear ada Vitamin C, Vitamin D, zink dan elderberry yang bagus untuk kesihatan terutamanya dalam meningkatkan kesihatan kita.

Testimoni Hero Kiddo Shaklee


Untuk dapatkan Hero Kiddo Shaklee pada harga LEBIH JIMAT, boleh join ahli dengan klik sini :)

Boleh juga hubungi kak shima di 012-2043175 untuk belian atau klik sahaja ikon whatsapp di sebelah kiri blog ini:)














 

Continue Reading

Sunday, 19 September 2021

Hero Kiddo Produk Shaklee Terbaru Untuk Kanak-Kanak

Hero Kiddo Produk Shaklee Terbaru Untuk Kanak-Kanak

Ramai yang menantikan produk terbaru dari Shaklee ini termasuklah kak shima. Sebab ianya dikeluarkan dalam bentuk gummy bear yang pastinya menarik minat kanak-kanak untuk mengambil vitamin ini sekaligus membantu para ibu bapa dalam melengkapkan nutrisi harian anak-anak tersayang.

Hero Kiddo Shaklee

Hero Kiddo Produk Shaklee Terbaru Untuk Kanak-Kanak

Hero Kiddo Shaklee adalah mulvitamin Shaklee yang dirumus khas untuk kanak-kanak. Ianya dihasilkan dalam bentuk gummy bear ( rupa beruang yang comel ) dan rasanya dari buah ceri ( bersama ekstrak elderberri ).

Fungsi utama Hero Kiddo adalah meningkatkan sistem imuniti kanak-kanak seawal umur 4 tahun ke atas ( atau yang boleh mengunyah )

Kandungan Hero Kiddo Shaklee

Hero Kiddo Produk Shaklee Terbaru Untuk Kanak-Kanak

Kak shima kongsikan kandungan Hero Kiddo Shaklee
  • Ada ekstrak elderberri yang tinggi oksidan
  • Vitamin C, Vitamin D dan Zinc nutrisi utama yang diperlukan untuk kuatkan sistem imun kanak-kanak
  • Rasa buah ceri semulajadi yang enak, dirumus khas tanpa ada gula. Sesuai sangat untuk anak-anak kita
Keistimewaan Hero Kiddo Shaklee
  • Diformulasikan untuk kanak-kanak 4 tahun ke atas
  • Membantu meningkatkan sistem imun badan
  • Gummies berperisa ceri semulajadi yang lazat dalam bentuk beruang
  • Mesra gigi ( tidak merosakkan gigi )
  • Tidak mengandungi gula ( bebas gula )
  • Bahan yang digunakan bukan GMO ( Genetically Modified Organism )
  • Bebas gluten dan vegan ( berasaskan tumbuhan dan buahan )
  • Tidak mengandungi perisa, pemanis atau pengawet
  • Tidak mengandungi Sirap Jagung ( bahan pemanis ).Ia dihasilkan dengan Pektin ( bahan fiber dalam buahan )

3 Kebaikan Hero Kiddo Shaklee

Hero Kiddo Produk Shaklee Terbaru Untuk Kanak-Kanak


1.Membekalkan Nutrien Bagi Menyokong " Kekebalan " Tubuh
Mengandungi gabungan nutrien yang menyokong kekebalan tubuh termasuk zink dan vitamin C dan D

2. Menyokong Sistem imun Yang Sihat
Mempunyai antioksidan dan nutrien yang dapat menyokong fungsi imun yang sihat.

3. Mengandungi Bahan Ramuan Mesra Gigi
Manisan dari bahan semula jadi ( berasaskan eritritol dan xylitol ) yang tidak memberi kerosakan gigi terutama kanak-kanak.

Macam Mana Nak Dapatkan Hero Kiddo Shaklee?

Berita baik untuk semua. Hero Kiddo Shaklee mula masuk pasaran Malaysia 1 Oktober nanti. Siap ada promosi lagi.

Setiap pembelian 3 botol Hero Kiddo Shaklee, anda layak dapat :
  • Keahlian percuma ( JIMAT RM35 )
  • Pos percuma ( JIMAT RM10 )
  • Percuma bag non-woden berwarna ungu ( LIMITED EDITION )
Harga runcit RM483.75
Harga Promosi RM387

Untuk lebih penjimatan, boleh join ahli Shaklee dengan klik sini

Boleh juga hubungi kak shima di 012-2043175 untuk belian atau klik sahaja ikon whatsapp di sebelah kiri blog ini:)


Continue Reading

Wednesday, 15 September 2021

Laksa Paling Sedap Di Shah Alam Favourite Shima Jelani

Laksa Paling Sedap Di Shah Alam Favourite Shima Jelani | Overclaim tak? Hehehe. Dalam banyak-banyak orang jual laksa di Shah Alam, kak shima pasti akan beli laksa di sini. Aisyah pun suka makan laksa ini jugak. Laksa yang dijual cukup pakej - pekat, sedap dan murah. 1 bungkus laksa RM5.00

Laksa Paling Sedap Di Shah Alam Favourite Shima Jelani
Laksa Paling Sedap Di Shah Alam Favourite Shima Jelani

Kedai laksa yang kak shima maksudkan adalah Kedai Nurin Rasa. ianya terletak di Kampung Padang Jawa, Shah Alam.

Sebenarnya banyak lagi menu makanan yang disediakan di sini. Antaranya :
  • Set nasi ayam
  • Set nasi ikan bawal
  • Set nasi ikan keli 
  • Bihun sup
  • Pasembor
  • Laksa
Laksa Paling Sedap Di Shah Alam Favourite Shima Jelani
Menu-menu yang boleh dinikmati di Nurin Rasa

Semua menu ini kak shima dah rasa. Alhamdulillah sedap dan kena dengan tekak kak shima. Harga pun berpatutan.
 
Laksa Paling Sedap Di Shah Alam Favourite Shima Jelani
Laksa Paling Sedap Di Shah Alam Favourite Shima Jelani

Tengok itu Aisyah kusyuk makan laksa. Memang 1 bungkus untuk dia seorang. Dia biasa makan laksa + telur saja. Sayur dan rencah yang lain masuk mangkuk ayahnya. Seorang yang tidak suka makan sayur hehehe

Jadi , jika anda semua terasa nak makan laksa di Nurin Rasa , Padang Jawa ini boleh datang ke kedai ini ikut alamat :

Nurin Rasa ,
642, Jalan Mat Raji,  
Kampung Padang Jawa, 
40200 Shah Alam, Selangor

Okaylah selamat menjamu selera pada semua penggemar laksa yang tercari-cari laksa sedap di Shah Alam.




Continue Reading

Wednesday, 8 September 2021

Punca Dan Gejala Sakit Sendi


Punca Dan Gejala Sakit Sendi
Punca Dan Gejala Sakit Sendi

Punca Dan Gejala Sakit Sendi | Sakit sendi bukanlah penyakit yang serius namun impaknya pada pengidap sangat besar kerana ia boleh menganggu rutin harian.

Kenali Sendi Manusia

Pada setiap hujung tulang manusia terdapat tulang rawan yang lembut. Ia bertindak melicinkan pergerakan dan mengelakkan pergeseran antara tulang yang akan menyebabkan rasa sakit. Pada bahagian tulang bersambung inilah yang dikenali sebagai sendi.

Tulang sendi  boleh ditemui di bahagian kebanyakan bahagian dalam badan seperti bahu, siku, pergelangan tangan, lutut dan jari-jemari.

Apa itu Sakit Sendi?

Kesakitan adalah rasa sensasi yang subjektif untuk ditakrifkan dan ianya bergantung pada penilaian seseorang itu. Ianya boleh terbahagi kepada sakit secara fizikal, mental atau berpunca oleh penyakit lain malah dekripsi mengenainya juga berbeza mengikut lokasi, jangka masa dan ciri-ciri kesakitan yang dialami.

Punca Sakit Sendi

Boleh disimpulkan sakit sendi bukanlah disebabkan oleh kerosakan pada sendi. Ia biasanya berpunca dari lapisan tisu luaran , otot , ligamen atau pangkal saraf. Tulang jarang jadi penyebab kepada sakit sendi.

  • Berat badan berlebihan
  • Kecacatan pada tulang belakang atau tangan dan kaki
  • Kecederaan ( kemalangan , bersukan dan sebagainya )
  • Penyakit sendi seperti arthiritis
  • Penyakit tulang
  • Ketumbuhan
  • Jangkitan kuman
  • Penaykit kronik
  • Ubat-ubatan
Simptom-simptom Sakit Sendi

Gejala dan tanda berkaitan dengan sakit sendi biasanya merangkumi :
  • kemerahan pada sendi
  • bengkak sendi yang berlaku secara tiba-tiba
  • ketidakupayaan dalam menggerakkan sendi
Rawatan Sakit Sendi

Sakit sendi biasanya bukan disebabkan oleh penyakit serius
  • sakit sendi yang ringan akan reda bila dapat rehat secukupnya dan guna 'splint' (pengampu) untuk kurangkan pergerakan.
  • guna ' cold pack ' pada sendi yang cedera sekurang-kurangnya 30 minit untuk kurangkan bengkak dan kemerahan
  • gunakan ubat tahan sakit NSAIDS untuk kurangkan kesakitan
  • kurangkan berat badan
  • gunakan kasut bertumit rendah
  • bijak tangani stress
  • dapatkan nasihat dari pakar perubatan
Sekiranya sakit sendi yang dialami makin serius, anda dinasihatkan untuk mendapatkan rawatan dari pakar perubatan di klinik atau hospital yang berdekatan

Shima Jelani
Continue Reading

Monday, 6 September 2021

Promosi Shaklee September 2021

Promosi Shaklee September 2021 | Alhamdulillah kita dah masuk minggu kedua bulan September. Cepat betul masa berlalu.

Promosi Shaklee September 2021
Promosi Shaklee September 2021

Bulan September ini Shaklee adakan Promosi Defence Set sesuai dengan keadaan negara kita yang masih belum bebas dari virus Covid 19

Dalam set ini ada :
  • ESP sachet x 2kotak
  • Vitalea iron
  • Omega Guard
Dengan belian set ini , anda layak dapat :
  • FREE Membership ( Jimat RM 35 )
  • FREE Postage ( Jimat RM 10 )
  • FREE Tote Bag yang super cute 
Promosi Shaklee September 2021
Promosi Shaklee September 2021

ESP
Boleh baca juga :



Vitalea
  • Mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral penting untuk badan
  • Mengandungi 400 mcg asid folik, vitamin B yang diperlukan untuk tubuh yang sihat.
  • Mudah diserap oleh badan

Omega Guard
  • Setiap hidangan mengandungi kepekatan 999mg Omega - 3
  • Mengandungi 546mg EPA , 360mg DHA yang penting untuk perkembangan dan fungsi badan
  • Dihasilkan dari minyak ikan berkualiti tinggi
  • Diproses dengan 3 peringkat penyulingan untuk menyingkirkan bahan merbahaya
Boleh baca juga :



Jika ingin lebih PENJIMATAN, boleh daftar sebagai ahli Shaklee dan terus aktifkan keahlian di sini.

Boleh juga hubungi kak shima di 012-2043175 untuk belian atau klik sahaja ikon whatsapp di sebelah kiri blog :)






Continue Reading

Friday, 3 September 2021

Kebaikan Omega 3 Untuk Ibu Hamil

Kebaikan Omega 3 Untuk Ibu Hamil

Kebaikan Omega 3 Untuk Ibu Hamil | Memandangkan 2 tahun pertama bayi merupakan masa kritikal  untuk perkembangan otak bayi, asid lemak Omega 3 DHA & EPA patut menjadi elemen penting dalam pemakanan ibu dan bayi.

Asid lemak Omega 3 DHA berperanan penting dalam membantu membina dan mengembangkan sel saraf dan penglihatan bayi manakala asid lemak Omega 3 EPA pula berfungsi menguatkan sistem imun bayi dan mengurangkan risiko mendapat alahan 

Kepentingan Omega 3 Sebelum Kehamilan

Kebaikan Omega 3 Untuk Ibu Hamil

Sebelum merancang kehamilan, pengambilan Omega 3 yang mencukupi memainkan peranan penting dalam meningkatkan peluang untuk mengandung kerana ia :

Wanita aka ibu

  1. Menyokong pengeluaran dan keseimbangan hormon.
  2. Membantu mengatur kitaran haid
  3. Meningkatkan aliran darah rahim untuk meningkatkan peluang mengandung
Lelaki aka ayah 
  1. Meningkatkan kepekatan sperma
  2. Memainkan peranan utama dalam penghasilan sperma yang sihat.

Kepentingan Omega 3 Semasa Kehamilan

Kebaikan Omega 3 Untuk Ibu Hamil


Apa yang perlu ambil semasa kehamilan menentukan kesihatan bayi. Tambahkan Omega 3 di dalam pemakanan kerana ia :

Ibu 

  • Menurunkan risiko kelahiran pramatang
  • Menggalakkan tempoh kehamilan optimum
  • Mengurangkan risiko komplikasi kehamilan akibat preeklampsia ( tekanan darah tinggi semasa kehamilan )
Anak
  • Menggalakkan pertumbuhan janin yang sihat
  • Memudahkan perkembangan mata dan struktur otak dengan sewajarnya ketika di dalam janin.
  • Menggurangkan risiko bayi mengalami alahan
  • Menggalakkan perkembangan optimum otak, janin, mata, sistem imun dan saraf terutamanya semasa trimester ketiga

Banyak manfaatnya pengambilan asid lemak Omega 3 untuk ibu dan bayi. Ibu yang merancang ingin hamil boleh mengambil asid lemak Omega 3 seawal 3 bulan sebelum hamil dan boleh teruskan pengambilan sehingga tamat tempoh penyusuan kerana manfaatnya secara tidak langung boleh dinikmati oleh bayi. 

Baca juga :


Untuk segala pertanyaan dan order , boleh hubungi kak shima di wasap atau boleh klik saja ikon wasap di sebelah kiri blog.

Continue Reading

Sunday, 29 August 2021

Surah-surah Pilihan Ketika Hamil

Semasa hamil, bagi yang beragama Islam sangatlah dianjurkan mengamalkan surah-surah pilihan dari Al-Quran agar bayi yang bakal dilahirkan jadi anak yang soleh dan solehah.

Surah-surah Pilihan Ketika Hamil

Dalam buku Amalan-Amalan Semasa Mengandung dan Panduan Menyambut Cahaya Mata oleh Ustaz Hj. Taib Azamudden Md. Taib dan Ustazah Ngah Puteh Abdul Shukur, muka surat 13 ada menyebut bahawa Imam Syafie semasa dalam kandungan, ibunya sentiasa membaca surah Al Fatihah dan surah Yassin dan menyeru kandungannya supaya memahami apa yang dibacanya.

Sebab itu  tidak hairanlah Imam Syafie boleh menghafal Al-Quran 30 juzu' sejak umurnya 7 tahun kerana beliau telah belajar Al-Quran sejak dalam kandungan lagi.


Surah-Surah Pilihan Ketika Hamil

1. Surah Al Fatihah

Untuk terang hati dan kuat ingatan

2. Surah Maryam

Untuk memudahkan ibu bersalin dan memperolehi anak yang sabar dan taat

3. Surah Luqman

Untuk mendapat anak cerdik akal dan cerdik jiwa

4. Surah Yusuf

Untuk memperoleh anak cantik rupa dan cantik akhlak

5. Surah Hujurat

Untuk memperbanyakkan susu ibu dan dapat anak yang ada sifat berhati-hati

6. Surah Yassin

Untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat.

7. Surah At Taubah

Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat

8. Surah An Nahl

Untuk dapat anak yang berdisiplin

Baca juga :

6 Cabaran Ibu Hamil Dan Cara Menanganinya

Sebagai ibu bapa, pasti kita mahukan yang terbaik untuk anak-anak kita. Boleh amalkan surah-surah pilihan dari Al Quran ini sebagai usaha kita sejak anak dalam kandungan lagi.

Continue Reading

Friday, 27 August 2021

Pengedar Shaklee SHAH ALAM

Hai! Assalamualaikum. Dalam entry kali ini terasa ingin memperkenalkan diri agar dapat lebih peluang mengenali blogger-blogger lain sekaligus mengeratkan silaturrahim biarpun hanya di alam maya.

Pengedar Shaklee SHAH ALAM

K, nama dalam NRIC Nor Hashimah Jelani. Nama glemer di semua sosial media Shima Jelani. Boleh tanya pack cik Google, insya Allah jumpa.
Asal Gemencheh, Negeri Sembilan. Kini menetap di Shah Alam Selangor selepas habis belajar. Sudah berkahwin dan mempunyai sepasang cahaya mata berumur 7tahun dan 10tahun.
Kak shima bekerja di UITM Shah Alam sambil berbisnes Shaklee. Kira Shaklee side income kak shima.
Kak shima start consume Shaklee semasa pantang anak kedua 7 tahun yang lepas. Masa ini memang niat di hati ingin menyusukan sepenuhnya Nur Aisyah Safiyyah selepas agak struggle semasa bf si abang. Alhamdulillah berjaya menyusukan si bongsu hingga 2 tahun dengan jayanya.

InsyaAllah dengan ilmu dan pengalaman yang ada, kak shima sangat komited untuk membantu anda semua yang tengah dalam fasa hamil, berpantang dan menyusukan bayi untuk tampil sihat. Juga willing to help mereka yang mementingkan kesihatan dan kecantikan dalam mendapatkan supplemen Shaklee dengan betul dan selamat

7 Sebab Anda Perlu Pilih Saya Sebagai Pengedar Shaklee Anda

1. Seorang Business Leader
2. Servis penghantaran PERCUMA di kawasan Seksyen 7 Shah Alam
3. Pengeposan ke seluruh Malaysia melalui Pos Laju / J & T
4. Produk Shaklee fresh from HQ
5. Agen Shaklee yang komited sejak 2014
6. Pengguna Shaklee sejak 2013
7. Konsultasi mesra dan pantas

Antara cadangan supplemen
- set kesihatan optimum
- set ibu hamil / menyusu / berpantang
- set resdung
- set untuk kanak-kanak
- set kesuburan
- set untuk lelaki & wanita
- set kurus
- set kulit cantik
- set gastrik
- set awet muda

Shaklee juga ada produk penjagaan kulit YOUTH Skincare dan penjagaan rumah yang BEYOND ORGANIC, SELAMAT DAN BERKESAN

Boleh juga hubungi kak shima di 012-2043175 untuk sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee atau klik sahaja ikon whatsapp di sebelah kiri blog :)



Continue Reading

Tuesday, 24 August 2021

Set Penjagaan Rambut Prosante Untuk Atasi Masalah Rambut

Kita semua inginkan rambut yang sihat dan cantik tak kira lelaki atau wanita. Namun penjagaan rambut bukanlah sesuatu yang mudah dan ianya boleh mempengaruhi penampilan kita jika tidak diberi perhatian sewajarnya.

Di Shaklee, selain ada produk untuk kesihatan dalaman, ia juga ada produk untuk penjagaan rambut iaitu Rangkaian Penjagaan Rambut Prosante. Ada 2 produk dalam rangkaian ini iaitu :
  • Prosante Revitalizing Shampoo
  • Prosante Replenishing Conditioner

Siapa Yang Boleh Guna Rangkaian Penjagaan Rambut Prosante?
  • Individu yang ada masalah kelumumur
  • Individu yang ada masalah rambut gugur
  • Individu yang ada masalah rambut bercabang

Manfaat Revitalizing Shampoo

Rangkaian Penjagaan Rambut Prosante Untuk Atasi Masalah Rambut
9 manfaat Revitalizing Shampoo 
  • Menjadikan rambut berkilau & sihat
  • Mengekalkan kelembapan rambut
  • Diformulasikan dengan ramuan daripada tumbuhan termasuk jagung & kelapa
  • Membantu menguatkan rambut
  • Campuran unik dari 10 vitamin, mineral dan herba
  • Menyuburkan dan bantu lebatkan rambut
  • Membantu menyegarkan rambut
  • Membantu melicinkan selaput rambut
  • Membuang kotoran, minyak dan bahan cemar tanpa merosakkan kulit kepala

Manfaat Replenishing Conditioner

Rangkaian Penjagaan Rambut Prosante Untuk Atasi Masalah Rambut

7 Manfaat Replenishing Conditioner
  • Membantu pertumbuhan rambut yang sihat
  • Memperbaiki hujung rambut yang bercabang
  • Menambah kilauan rambut
  • Mengandungi scalp health complex
  • Mempernaiki kerosakan pada permukaan rambut
  • Menguatkan dan melembutkan rambut

Cadangan Penggunaan Shampoo dan Conditioner

Rangkaian Penjagaan Rambut Prosante Untuk Atasi Masalah Rambut
Testimoni Rangkaian Penjagaan Rambut Prosante

Rangkaian Penjagaan Rambut Prosante Untuk Atasi Masalah Rambut
Masalah kelemumur semakin berkurang

Rangkaian Penjagaan Rambut Prosante Untuk Atasi Masalah Rambut
Sukakan bau shampoo yang sangat wangi


Rangkaian Penjagaan Rambut Prosante Untuk Atasi Masalah Rambut
Rambut semakin lebat dan sihat

Rangkaian Penjagaan Rambut Prosante Untuk Atasi Masalah Rambut
Masalah rambut gugur dan kelemumur dah selesai.

Rangkaian Penjagaan Rambut Prosante Untuk Atasi Masalah Rambut
Masalah rambut gugur dah selesai


Rangkaian Penjagaan Rambut Prosante Untuk Atasi Masalah Rambut
Rambut semakin lembut dan cantik 

Ingin dapatkan lebih PENJIMATAN, boleh daftar sebagai ahli Shaklee dan aktifkan keahlian di sini

Boleh juga hubungi kak shima di 012-2043175 untuk belian atau klik sahaja ikon whatsapp di sebelah kiri blog :)








 

Continue Reading

Wednesday, 18 August 2021

Supplemen Untuk Kuatkan Sistem Imun Ibu Hamil

Supplemen Untuk Kuatkan Sistem Imun Ibu Hamil
Supplemen Untuk Kuatkan Sistem Imun Ibu Hamil

Supplemen Untuk Kuatkan Sistem Imun Ibu Hamil | Minggu lepas kita dikejutkan dengan pemergian penyanyi kegemaran ramai, Siti Sarah Raissuddin akibat positif covid 19. Beliau yang sarat mengandung 8 bulan meninggalkan keluarga termasuk bayi yang baru dilahirkan  secara pembedahan Ayyash Affan akibat komplikasi virus jahat itu.

Rentetan dari peristiwa ini , Ketua Pengarah Kesihatan memaklumkan seramai 70 ibu hamil menjadi korban virus covid 19 ini dari Januari 2021 sehingga 9 Ogos 2021.Tiada kes kematian di kalangan ibu hamil yang direkodkan tahun lepas.

Menurut beliau, bagi tahun 2021, purata kes covid 19 bagi bulan Januari 2021 hingga bulan Mei 2021 adalah sebanyak 2 kes setiap bulan.

Walaupun bagaimanapun berlaku peningkatan kes kematian mendadak sejak Jun 2021 iaitu sebanyak 17 kes kematian.

Kenapa Ianya Boleh Berlaku?

Selain dari ketentuanNya, semasa hamil, sistem imun si ibu berada pada tahap yang rendah. Ianya disebabkan oleh perubahan hormon yang berlaku sepanjang kehamilan.

Jadi untuk kekal sihat dan tidak mahu jatuh sakit semasa hamil, si ibu boleh mengamalkan diet yang sihat dan pengambilan supplemen tambahan.

Apakah Persediaan Awal Ibu Hamil?

1. Vitamin C

Vitamin C memang popular penting untuk kuatkan sistem imun semua orang termasuk ibu hamil. Disebabkan ini, adalah penting untuk mengambil vitamin C setiap hari sama ada melalui pemakanan atau supplemen tambahan.

Vitamin C juga penting untuk penyerapan optimum zat besi yang diperlukan untuk pembentukn sel darah merah.

Baca : Kepentingan Vitamin C Untuk Ibu Hamil

2. Folic Asid

Folic Asid adalah vitamin B yang setiap sel dalam badan anda perlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan yang sihat. Mengambil folic asid sebelum dan selepas awal kehamilan dapat membantu mencegah kecacatan kelahiran otak dan tulang belakang  yang disebut kecacatan tiub saraf.

Beberapa kajian menunjukkan bahawa pengambilan folic asid dapat membantu mencegah kecacatan jantung dan kecacatan kelahiran di mulut bayi ( dikenali sumbing bibir dan lelangit ).

3. Vitamin D

Vitamin larut lemak ini penting untuk fungsi sistem imun, kesihatan tulang dan pembaharuan sel.

Kekurangan Vitamin D semasa kehamilan sering dikaitkan dengan peningkatan risiko pembedahan secara caesar, pre-eklamsia, kelahiran pra-matang dan diabetes semasa hamil

Cara mudah untuk dapat Vitamin D adalah dengan berjemur sekejap pada waktu pagi antara waktu        8pagi -10pagi untuk dapat cahaya matahari yang kaya dengan Vitamin D.

4. Protein Soya

Protein penting untuk bina sel-sel sistem imun yang rosak. Ia menyokong antibodi badan dalam melawan sebarang jangkitan semasa hamil dan mengurangkan risiko virus dari menjangkiti ibu hamil sekaligus melindungi bayi dalam kandungan.

Protein Soya ESP Shaklee beri banyak manfaat pada ibu hamil. Selain kuatkan sistem imun, ia juga boleh boleh beri tenaga pada ibu hamil yang sering berhadapan masalah tiada selera makan.

5. Asid Lemak Omega-3

Asid docosahexaenoic ( DHA ) sejenis asid lemak omega-3 yang penting untuk pertumbuhan dan perkembangan otak dan mata bayi. 

Asid Lemak Omega 3 bersifat anti radang jadi  ia penting dalam meningkatkan sistem imun badan ibu sekaligus baik untuk bayi dalam kandungan juga.

Semua supplemen ini boleh diamalkan sebelum , semasa dan selepas hamil. Jimat kan . Dalam pada itu, boleh juga amalkan Set Hamil yang Shaklee cadangkan.

Baca juga:

Apa Yang Anda Perlukan Untuk Kehamilan Sihat?

Jika ingin lebih PENJIMATAN, boleh daftar sebagai ahli Shaklee dan terus aktifkan keahlian di sini.

Boleh juga hubungi kak shima di 012-2043175 untuk belian atau klik sahaja ikon whatsapp di sebelah kiri blog :)




Continue Reading

Thursday, 12 August 2021

Penggunaan Pulse Oxymeter Penting Untuk Pesakit Covid 19

Penggunaan Pulse Oxymeter Penting Untuk Pesakit Covid 19

Penggunaan Pulse Oxymeter Penting Untuk Pesakit Covid 19 | Tahukah anda penggunaan Pulse Oximeter boleh menyelamatkan nyawa anda semasa positif Covid 19?

Penggunaan Pulse Oxymeter Penting Untuk Pesakit Covid 19
Penggunaan Pulse Oxymeter Penting Untuk Pesakit Covid 19

Apa itu Pulse Oximeter?

Pulse Oximeter berfungsi untuk mengukur tahap oksigen dalam badan dan kadar denyutan jantung anda.

Bila masa sesuai guna Pulse Oximeter?

Pengukuran dan hasil bacaan perlu dicatat 3 kali sehari dan perlu dilakukan pada masa yang sama setiap hari.
Contohnya, 3 kali sehari mengikut waktu makan.

Lakukan pengukuran tambahan jika anda merasakan berlaku perubahan dalam kesihatan anda.

Kenapa Perlu Ada Pulse Oximeter?

Bagi pesakit Covid 19, ada satu keadaan yang dinamakan ' Happy Hypoxia ' di mana paras oksigen dalam darah ( spo2 ) rendah je tetapi tiada masalah bernafas dan tidak bergejala. 

Diam je virus Covid-19 dalam badan pesakit. Tahu2 pesakit dah sesak nafas dan perlukan bantuan oksigen. Boleh diberi nama Pembunuh Senyap. Walaupun namanya ' happy ' tetapi kesannya amat merbahaya.

Ikuti cara penggunaan Pulse Oximeter dengan betul:
1. Tanggalkan pewarna kuku/kuku palsu dan panaskan tangan dengan menggosokkan kedua tapak tangan jika berasa sejuk.
2. Berehat sekurang-kurangnya 5 minit sebelum melakukan pengukuran
3. Letakkan tangan anda di dada pada paras jantung dan kekalkan tangan anda pada paras tersebut.
4.Hidupkan Pulse Oximeter dan pasang di jari tengah atau telunjuk pada tangan yang berada di dada.
5. Kekalkan posisi tangan anda dengan Pulse Oximeter sekurang-kurangnya 1 minit atau sehingga bacaan menjadi stabil.
6. Hanya catatkan bacaan tertinggi jika bacaan tidak berubah selama 5 saat.
Pastikan setiap pengukuran dilakukan dengan berhati-hati.

Anda dinasihatkan untuk segera mendapatkan rawatan sekiranya tahap oksigen kurang daripada 95%.

Harga Pulse Oximeter

Harga Pulse Oximeter dalam range RM30 - RM100. Ada juga harga lebih dari ini
Pilih yang ada kelulusan MDA/FDA. Boleh semak di sini model Pulse Oximeter yang diiktiraf.

Boleh beli di e-comerce seperti Shoppe atau Lazada dan kedai farmasi.
Satu Keluarga, Satu Pulse Oximeter!
Jom invest sikit untuk nyawa.

Nota :
MDA - Malaysian Divice Authority
FDA - Food And Drug Administration

Continue Reading

Monday, 9 August 2021

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan | Dalam keadaan kesihatan global secara amnya dan Malaysia umumnya yang masih tidak menentu ini, adalah sangat penting untuk kita kuatkan sistem imun badan. Bila sistem imun badan kuat, ianya akan dapat membantu mengekalkan kesihatan diri.

Salah satu cara untuk kuatkan sistem imun badan adalah melalui pemakanan. Secara teorinya, nutrisi dari diet harian kita mampu melindungi kita dari sebarang penyakit. 

Jom kita lihat Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan 

1. Buah-buah Citrus

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Kebanyakan kita terus mengambil Vitamin C apabila demam, batuk dan selsema. Ini adalah kerana ianya membantu kuatkan sistem imun badan.

Boleh dikatakan semua buah citrus kaya dengan Vitamin C. Antaranya buah oren, lemon, limau gedang, lime

2. Lada Benggala Merah

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Satu info yang mengejutkan adalah lada benggala ada lebih banyak Vitamin C berbanding buah-buahan sitrus. Ia ada 3 kali ganda Vitamin C berbanding buah sitrus. Ia juga kaya dengan beta karotena.

Beta karotena dalam tubuh kita akan ditukar kepada Vitamin A yang membantu menjaga kesihatan mata dan kulit anda.

3. Brokoli

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan, 

Brokoli kaya vitamin A, C, E, serat dan antioksidan lain. Cara terbaik untuk mengekalkan nutrisi dalam brokoli adalah dengan memasak secara stim atau kukus.

4. Bawang Putih

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Keupayaan bawang putih dalam menguatkan sistem imun badan berasal dari allicin. Ianya bersifat tinggi antioksidan, antibakteria dan antibiotik. Selain itu, ia juga mengawal tekanan darah dan bersifat anti radang.

Orang-orang zaman dahulu telah mengetahui manfaat bawang putih dan menggunakannya dalam memerangi jangkitan. 

Amalkan makan bawang putih sama ada secara mentah atau masukkan dalam masakan.

5. Halia

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Halia boleh membantu mengurangkan keradangan dan membantu mengurangkan sakit tekak. Ia juga boleh membantu mengawal dan menurunkan paras kolesterol dalam darah.

6. Bayam

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Bayam bukan hanya kaya dengan Vitamin C malah ia penuh dengan antioksidan lain dan beta kerotena dimana ianya dapat meningkatkan kemampuan badan kita dalam menangkis sebarang penyakit.

Sama seperti brokoli, bayam tidak boleh dimasak terlalu lama bagi elak kehilangan nutrisi  semasa proses memasak.

7. Yogurt

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Yogurt ada lebih kandungan protein berbanding susu. Protein memainkan peranan penting dalam membekalkan tenaga ke seluruh sistem tubuh kita termasuk sistem imun. Dapat consume protein yang mencukupi penting untuk sistem imun, sistem saraf dan keseimbangan cecair badan kita.

8. Kacang Almond

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

9. Blueberry

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Blueberry ada flavonoid, sejenis antioksidan yang mempunyai pelbagai manfaatnya pada sistem tubuh kita. Antaranya ia membantu menguatkan sistem imun kita

10. Kunyit

Curcumin agen yang memberi warna pada kunyit ada fungsi kuatkan sistem imun dan antiviral berdasarkan kajian yang dilakukan.

11. Teh Hijau

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Teh hijau diperkaya dengan flavonoid dan epigallocatechin gallate ( EGCG ) sejenis antioksidan yang kuat. Menurut kajian, EGCG terbukti dapat meningkatkan sistem imun.
Teh hijau juga sumber asid amino L-theanine yang baik. Ia dapat membantu melindungi diri dari bakteria dan virus.

12. Betik

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Betik kaya dengan Vitamin C, potassium, magnesium dan folic acid yang bagus untuk kesihatan tubuh kita.Ia juga ada enzim pencernaan dikenali papain yang juga bersifat anti-radang.

13. Buah Kiwi

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Seperti betik, kiwi secara semulajadinya kaya dengan pelbagai nutrien seperti vitamin c, folic acid, potassium dan vitamin K.

Vitamin C berfungsi meningkatkan sel darah putih untuk melawan jangkitan sementara nutrien lain memastikan seluruh sistem tubuh kita berfungsi dengan baik.

14. Makanan Laut Jenis Kerangan

Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan
Makanan Terbaik Untuk Kuatkan Sistem Imun Badan

Makanan laut jenis kerangan bukan pilihan utama dalam diet untuk boostkan sistem imun. Namun
ada makanan laut jenis ini yang mengandungi zink yang baik untuk kesihatan sistem imun.

Amaun zinc yang disarankan:
  • 11mg untuk lelaki
  • 8mg untuk wanita
Makanan laut yang kaya dengan zink :
  • tiram
  • ketam
  • udang galah
  • kerang
Lepas ini, boleh pilih mana makanan kesukaan anda yang boleh kuatkan sistem imun badan. Boleh ambil setiap hari terutama pada masa wabak ini. Bila badan kuat, insyaAllah mudah untuk kita lakukan aktiviti setiap hari.


Continue Reading

Monday, 2 August 2021

Promosi Shaklee Ogos 2021

Promosi bulan Ogos ini lebih menarik dan lebih jimat hehehe. Sebab selain dapat FREE Membership, dapat juga MUG yang comel-comel belaka.

Promosi 1

Promosi Shaklee Ogos 2021
Promosi Shaklee Ogos 2021

Promosi Love Your Body Set

Dalam set ini ada :
  • ESP
  • Omega Guard
  • Herbalax
  • Vitamin C Plus
  • Ostematrix
Siapa yang boleh ambil set ini ?
  • individu yang pentingkan kesihatan
  • ibu hamil
  • ibu berpantang
  • ibu menyusu
Promosi 2

Promosi Shaklee Ogos 2021
Promosi Shaklee Ogos 2021


Promosi Healthy Glow Set

Dalam set ini ada :
  • ESP
  • Vitamin C Plus
  • Omega Guard
  • Youth Luminous Gel Oil Cleanser
Set ini lebih fokus untuk mereka yang ingin cantik dan sihat. Youth Cleanser tu yang best :)

Dengan pembelian salah satu set di atas, anda bakal dapat :
  • FREE Membership
  • FREE Postage
  • FREE Limited Edition Mug yang comel-comel. Boleh pilih warna yang digemari selagi masih ada stok.
Promosi 3

Promosi Shaklee Ogos 2021
Promosi Shaklee Ogos 2021

Ada 2 pilihan :

Pilihan 1:
Youth Refresh & Renew St
Di dalam set ada :
  • Youth Luminous Gel Oil Cleanser
  • Youth Night Cream - Rich

Pilihan 2 
Youth Refresh & Revitalize Set
  • Youth Luminous Gel Oil Cleanser
  • Youth Night Cream - Light
Dengan pembelian salah satu set di atas, anda bakal dapat :
  • FREE Membership
  • FREE Postage
  • FREE RM30 e-voucher ( boleh digunakan untuk your next Youth product purchase )
 Cara Pembelian Promosi Shaklee Ogos 2021


Boleh dapatkan Promosi Shaklee Ogos ini terus dengan HQ Shaklee dengan klik BELI DI SINI. Boleh guna kad debit @ kredit

Boleh juga hubungi kak shima di 012-2043175 untuk belian atau klik sahaja ikon whatsapp di sebelah kiri blog :)

Continue Reading

Penafian

#Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk Shaklee yang dikongsi di laman ini BUKAN bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit masalah kesihatan.Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu

#Maklumat di blog shimajelani.blogspot.com adalah untuk rujukan umum semata. Terima Kasih.