Friday, 22 January 2021

Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun

Vitamin C diakui banyak kepentingannya pada tubuh badan kita. Salah satu fungsi paling penting vitamin C adalah menyokong dan menguatkan sistem imun kita. 

Mereka yang ada bekalan vitamin C mencukupi di dalam badan akan mampu mencegah sebarang jangkitan kuman dan bakteria berbanding mereka yang kekurangan vitamin C.

Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
" Saya baru je start makan Vitamin C ni. Tapi saya perasan yang kesihatan saya lebih baik dari sebelum. Ada masa pagi-pagi saya rasa selsema dan bersin tapi selepas saya makan alhamdulillah selsema saya hilang dan sihat seperti biasa. Masalah gatal-gatal hidung ketika makan makanan yang pedas juga berkurangan " - Nurul Afiqah

Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
" Lepas 2 minggu amalkan Vita C Shaklee saya tersangat la jarang selsema. Demam lama-lama & sakit kepala lepas keluar dari tempat aircond pun dah tak ada. Bengkak tonsil dan ulser pun dah kurang. Jika rasa nak demam saya ambil Vita C. Alhamdulillah Allah izinkan tak jadi demam"- Natrah
Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
" Saya sendiri makan Vita C Shaklee sepanjang mengandung dan sampai sekarang.Yang best imun saya kuat dan paling best imun anak pun juga kuat. Luka bersalin cepat baik dan luka sunat anak saya pun cepat sembuh. Tambahan lagi kulit muka licin mulus dan tiada lagi parut-parut jerawat lama.I love Shaklee " - Nurzhofiroh

Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
" Vita C Shaklee ini salah satu vitamin c yang terbaik dan penting lebih-lebih lagi time musim virus ini untukkuatkan sistem immune badan. Selain tu, Vita C ini sustainable release maksudnya bila kita makan ianya tak hilang terus dan sentiasa ada dalam badan".- Noor Faredzah
Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
" Phyzha start consume Vitamin C Shaklee ini pada 2016. Dulu Phyzha mudah sangat demam, selsema dan batuk. Bila konsisten consume Vita C Shaklee, Pyzha jarang sangat demam, batuk dan selsema. Phyzha juga dah tak bersin waktu pagi dan tona kulit semakin sekata dan cerah berseri-seri. Thank you Vitamin C Shaklee " - Nur Hafizah
Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
" Zara cuma consume apa yang Zara perlu je. Contohnya, Vita C Shaklee ini bukan Zara sorang yang consume, malah satu keluarga Zara ambil. Sebab nak tingkatkan sistem imun. Kalau siapa kerap sangat demam, batuk dan selsema memang patut sangatlah dapatkan Vita C Shaklee ni " - Siti Zaharah
Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kuatkan Sistem Imun
" Kami satu keluarga makan Vita-C Shaklee. Saya dan suami makan sebiji sehari. Anak kami yang berumur 11 tahun pula akan makan sebiji bila nampak tanda-tanda nak selsema atau demam. ALHAMDULILLAH biasanya tak jadi demam dan kalau selsema pun, cepat baik. Vita C Shaklee ini immune booster kami sekeluarga" - Norliyana
Boleh beli Vita-C Shaklee sendiri di sini : Beli dan join ahli
Atau ingin dapatkan produk Shaklee yang lain atau sebarang pertanyaan mengenai Shaklee ? Boleh hubungi kak shima di 0122043175 atau klik sahaja ikon whatsapp di sebelah kiri blog :)









Continue Reading

Tuesday, 19 January 2021

Cara Rawat Jerawat Resdung

Jerawat resdung antara masalah yang kerap dihadapi oleh kebanyakan orang. 

Jerawat yang tak penah surut ditambah pulak dengan masalah sakit kepala dan hidung yang sentiasa berair boleh jejaskan kualiti hidup seseorang.

Jerawat yang timbul pulak tak seperti masalah jerawat yang biasa berlaku. Ianya lebih kepada masalah kulit yang membawa kepada tumbuhnya jerawat tidak kira masa.

Tips Untuk Rawat Jerawat Resdung
  • Banyakkan minum air kosong. 
  • Elakkan makanan yang menjadi trigger pada alahan
  • Bersihkan hidung setiap kali ambil wuduk. Caranya sedut air ke dalam hidung sampai hidung terasa pedih dan hembus keluar.
  • Amalkan rutin cuci muka 2 kali setiap hari
  • Rajin cuci sarung bantal, tilam dan selimut sekurang-kurangnya sekali seminggu
  • Elak stress. Alway think positive
  • Kurangkan makanan bergoreng dan berminyak. Lebihkan portion buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet harian.

Cara Rawat Jerawat Resdung
Cara Rawat Jerawat Resdung

Bagaimana nak rawat jerawat resdung?

Untuk mereka yang ada masalah jerawat resdung, kak shima suka cadangkan set basic ini :

1. Vitamin C Plus
  • kaya dengan antioksidan bantu meningkatkan fungsi sistem antibodi dan menguatkan sistem daya tahan tubuh
  • bertindak sebagai anti histamin semulajadi yang boleh mengurangkan masalah resdung atau alahan
  •  membantu mempercepatkan penyembuhan luka pada tisu tubuh

2. Alfafa Complex
  • Dikenali sebagai raja tumbuhan kerana kaya dengan sumber vitamin dan mineral 
  • padat dengan klorofil untuk membantu mengurangkan keradangan akibat resdung, ekzema dan alahan
  • untuk yang ada masalah jerawat, Alfafa Complex bantu singkarkan toksin yang banyak dalam badan. Toksin antara punca jerawat sering naik.
Nota : pesakit SLE/Autoimune/Ibu Hamil/G6PD/sedang mengambil ubat cair darah warfarin atau pil perancang tidak digalakkan ambil Alfafa Complex
 
Boleh beli Set Resdung Shaklee sendiri di sini : Beli dan join ahli
Atau ingin dapatkan produk Shaklee yang lain atau sebarang pertanyaan mengenai Shaklee ? Boleh hubungi kak shima di 0122043175 atau klik sahaja ikon whatsapp di sebelah kiri blog :)


Continue Reading

Thursday, 14 January 2021

6 Tips Hilangkan Jeragat

Jeragat adalah bintik-bintik coklat yang muncul pada kulit anda. Ianya terhasil akibat pengumpulan sel kulit yang ada melanin.

6 Tips Hilangkan Jeragat
6 Tips Hilangkan Jeragat

Sebenarnya jeragat ini ambil masa yang lama untuk merebak. Ianya bermula dengan tompokan yang kecil. Jika dibiarkan tanpa rawatan akan sebabkan jeragat penuh satu muka. 

Untuk pengetahuan korang, lapisan luar kulit kita ada 5 lapisan. Jeragat mula terjadi lapisan paling bawah ( lapisan ke 5 ) mula naik ke setiap lapsan demi lapisan ikut pembaharuan sel kulit kita.

Mula-mula ia naik dari lapisan ke 5 ke lapisan ke 4. Selepas itu ke lapisan ke 3 dan seterusnya. Sebab itulah kita nampak ada jeragat yang ketara dan ada jeragat yang hanya berwarna coklat pastel.

Kak shima kongsikan 6 tips untuk anda yang ada jeragat dan ingin hilangkannya.

1. Guna Pelindung Tabir Matahari ( Suncreen )

Penggunaan pelindung tabir matahari tidak menghilangkan jeragat yang ada tetapi ianya membantu mencegah jeragat baru tumbuh. Anda disaran menggunakan pelindung tabir matahari sepanjang masa siang dan malam.  

 Menurut Akademi Dermatologi Amerika :

  • Sunscreen mesti mempunyai SPF 30 atau lebih tinggi
  • Sapukan sunscreen pada kulit sekurang-kurangnya 30 minit sebelum keluar rumah
  • Boleh sapu semula sunscreen setiap 2jam atau selepas berenang atau banyak berpeluh selepas beraktiviti
Baca sini :

2. Rawatan Laser

Rawatan laser secara amnya selamat untuk menghilangkan jeragat. Hasil kajian yang dijalankan pada 2015 berjaya mencerahkan lebih 50% masalah jeragat yang dialami oleh 62 orang peserta.

Namun rawatan ini ada kesan sampingan lain seperti :

  • Gatal
  • Muka bengkak
  • Kulit kemerahan
  • Kulit mengelupas
  • Jangkitan kuman
  • Perubahan warna kulit
3. Krim Pemutihan

Krim ini boleh didapati dikaunter farmasi dengan preskripsi dari doktor. Kebanyakan krim mengandungi hydrokuinon , sejenis bahan kimia yang boleh menyekat pengeluaran melanin dan mencerahkan kulit yang gelap.

Namun krim ini boleh menyebabkan :
  • Keradangan kulit
  • Kulit kering
  • Kulit rasa panas ( burning )
  • Kulit melepuh
  • Perubahan warna kulit
4. Jaga Diet Harian

Kurangkan makanan yang pedas, berminyak dan tinggi kalori. Lebihkan makanan yang kaya dengan protein dan vitamin antioksidan. Supplemen juga boleh diambil bagi menampung lompong-lompong nutrisi yang tidak cukup dari pemakanan.

Baca info :

5. Pengelupasan Menggunakan Bahan Kimia ( Chemical Peel )

Untuk mengurangkan jeragat, rawatan kulit biasanya menggunakan pengelupas kimia yang mengandungi acid glycolic atau asid trikloroasetik yang dapat menembusi lapisan tengah kulit. Apabila kulit yang rosak dapat dikeluarkan, kulit baru akan dihasilkan.

Rawatan ini boleh sebabkan :
  • Kulit mengelupas
  • Kulit kemerah-merahan
  • Kegatalan pada kulit
  • Kulit bengkak
6. Bahan semulajadi

Terdapat beberapa bahan semulajadi yang biasa digunakan untuk hilangkan jeragat. Tiada bukti saintifik ianya dapat menghilangkan jeragat. Antaranya 
  • Jus lemon
  • Buttermilk
  • Yogurt
  • Bawang merah
Walaupun jeragat bukanlah penyakit yeng merbahaya namun bagi mereka yang menjaga penampilan, kehadirannya boleh buatkan rasa kurang keyakinan diri dan wajah nampak kusam. 

Jadi sebelum ianya melarat, rawatlah ia sebelum ia terus merebak :)


Continue Reading

Saturday, 9 January 2021

Vitamin C Untuk Tingkatkan Sistem Antibodi

Kes Covid 19 di Malaysia tidak nampak trend penurunan lagi. Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) terus melaporkan kes baru  4 angka. Keadaan ini agak merisaukan kita semua :(

Satu-satunya senjata ampuh mampu melindungi diri kita semua sekarang adalah sistem antibodi kita sendiri. Sumber makanan yang kaya dengan vitamin C, A dan D diperlukan untuk meningkatkan sistem antibodi badan kita.

Vitamin C merupakan komponen penting dalam sistem antibodi. Vitamin C yang cukup dalam badan akan bantu tingkatkan sistem antibodi seterusnya dapat menghindari kita dari serangan virus dan bakteria.

Vitamin C Untuk Tingkatkan Sistem Antibodi
Vitamin C Untuk Tingkatkan Sistem Antibodi


Kebaikan Vitamin C Untuk Tingkatkan Sistem Antibodi :

  • Vitamin C bertindak menstimulasi sistem antibodi badan untuk melawan virus-virus asing yang ingin masuk ke dalam tubuh
  • Vitamin C berfungsi sebagai antioksidan yang melindungi tubuh dari serangan radikal bebas
  • Vitamin C menyokong pengeluaran interferon. Interferon ini umpama anggota tentera yang sentiasa bersiapsiaga menghalang kehadiran patogen.
  • Vitamin C membantu pertumbuhan dan membaiki tisu-tisu badan yang rosak
  • Vitamin C dapat melindungi tubuh daripada kerosakan sel yang disebabkan dari pencemaran alam sekitar, stress,merokok dan diet harian yang tidak seimbang
  • Vitamin C membantu dalam percepatkan penyembuhan luka, memperbaiki rawan,tulang dan gigi

Banyak sumber vitamin c dari buah dan sayur-sayuran. Bagi kak shima, kak shima ambil juga supplemen vitamin c untuk mencukupkan keperluannya sebagai usaha kak shima tingkatkan sistem antibodi sendiri di masa wabak ini.


Continue Reading

Tuesday, 5 January 2021

Promosi Shaklee Januari 2021

 Alhamdulillah kita dah melangkah ke tahun baru 2021. Bestnya bulan ini ada promosi Vitamin C Shaklee untuk membantu kita kekal sihat.

Kali ini Promosi Shaklee Januari 2021 diadakan pada skala yang besar ada pasang billboard di bandar-bandar tumpuan seperti Kuala Lumpur, Shah Alam dan Ipoh.

Promosi Shaklee Januari 2021
Promosi Shaklee Januari 2021

Teruja tengok gambar Vitamin C Shaklee ada di mana² je hehehe


Promosi Shaklee Januari 2021 - VITAMIN C 

Promosi Shaklee Januari 2021
Promosi Shaklee Januari 2021

Dengan belian 5 botol Vitamin C , anda layak dapat :-

✅ Percuma Face Mask Ekslusif
✅ Percuma Keahlian
✅ Percuma Penghantaran 
✅ Percuma Car Sticker

Ciri-ciri istimewa Face Mask Ekslusif dari Shaklee

Promosi Shaklee Januari 2021
Promosi Shaklee Januari 2021 - Face Mask Shaklee
  • Didatangkan dalam 6 warna - kelabu stripe, hitam stripe, hijau,merah, kelabu dan hitam
  • Dipacking secara individu
  • Fabrik dari kain antibakteria yang diperakui oleh 5GS
  • Material kapas yang selesa
  • Tali mask yang boleh laras
  • Didatangkan bersama 3 keping penapis Pm2.5 pakai buang
Kebaikan Vitamin C

- Mengurangkan risiko diserang selsema, batuk dan demam
- Membantu menguatkan gusi
- Membantu mengurangkan kedutan
- Membantu mengurangkan rasa loya semasa hamil
- Menurunkan kadar asid urik dan mengurangkan serangan gout
- Membantu menguatkan sistem imun
- Membantu mengurangkan jerawat dan sunburn
- Membantu menyembuhkan luka
- Mengurangkan masalah resdung
- Membantu menguatkan tulang dan gigi

Baca juga info mengenai Vitamin C Shaklee :-




Daftar ahli dan beli dengan harga JIMAT 15% - 20% dari harga pasaran, boleh klik sini
Ingin dapatkan produk Shaklee yang lain? Boleh hubungi kak shima di 0122043175 atau klik sahaja ikon whatsapp di sebelah kiri blog :)



Continue Reading

Wednesday, 30 December 2020

Resepi Karipap Kentang Rangup Dan Sedap

Cuti PKPP ini banyak momen indah kak shima dengan anak-anak. Antaranya buat karipap dengan 'dibantu' anak-anak hehehe. Ini kiranya kali pertama kak shima buat karipap. Selama ini beli je dengan kakak sendiri yang memang buat karipap dan jual. Resepi ini pun kak shima minta dari dia.

Jom kita cuba buat.

Bahan Inti

Resepi Karipap Kentang Rangup Dan Sedap
Resepi Karipap Kentang Rangup Dan Sedap

1 biji bawang besar ( tambah )
3 biji bawang putih ( tambah )
10 biji kentang ( ikut suka ) - kupas kulit, bersihkan dan potong dadu
2 sudu besar rempah kari
1 sudu besar cili kering
1 kiub ayam Maggi
1/2 sudu kecil garam ( secukup rasa )
4 sudu besar gula
Sedikit minyak untuk menumis

Cara-cara

1. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan-bahan yang telah diblend hingga naik bau.
2. Bancuh rempah dan cili kering. Masukkan bancuhan rempah dan kacau hingga pecah minyak
3. Masukkan kentang dan gaul sekejap
4. Masukkan air hingga kentang tenggelam. Biarkan mendidih
5. Masukkan kiub ayam Maggi dan perasakan garam secukup rasa.
6. Masakkan inti hingga kentang empuk dan kering

Bahan Kulit Karipap

1/2kg tepung gandum
1/2cawan minyak masak 
1/4 sudu kecil garam 
1 1/2 cawan air 

Cara-cara
1. Uli tepung dengan minyak sampai sebati ( dalam 3 minit )
2. Campur air sikit demi sikit sampai tepung tidak melekat pada tangan ( air itu tambah dengan sikit garam )
3. Last sekali uli doh dengan sikit minyak masak
4. Rehatkan doh tadi selama 15 - 20 minit.
5. Bulatkan doh, canai nipis dan letak inti.
6. Kelim kemas karipap ( kak shima guna acuan )
7. Goreng dalam minyak yang banyak dan panas dengan api yang sederhana.
 
Resepi Karipap Kentang Rangup Dan Sedap
Resepi Karipap Kentang Rangup Dan Sedap

Selamat mencuba


Continue Reading

Tuesday, 29 December 2020

Segmen 24 Jam Bloglist #39 MiaLiana.com


Pencarian bloglist bagi bulan Januari, Februari dan Mac 2021 di MiaLiana.com bermula pada 10.00 pagi 29/12/2020 sehingga 10.00 pagi 30/12/2020. Semua blogger dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog MiaLiana.com / Like Fanpage MiaLiana.com / Follow Instagram @mialiana (mana-mana yang ada)
  2. Buat entri bertajuk Segmen 24 Jam Bloglist #39 MiaLiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI

10 blog yang bertuah akan dipilih secara manual dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog MiaLiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 31 Disember 2020.

** jom support Mia Liana....

Continue Reading

Penafian

#Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk Shaklee yang dikongsi di laman ini BUKAN bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit masalah kesihatan.Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu

#Maklumat di blog shimajelani.blogspot.com adalah untuk rujukan umum semata. Terima Kasih.