Wednesday, 14 August 2019

Testimoni Full Set YOUTH Untuk Kulit Berjeragat




Sejak 2017, kulit Ummi Nad start jadi macam gambar di sebelah kiri tu. Kulit Ummi Nad sebelum ni cerah dan tak bermasalah sangat.

Mungkin asbab makan ubat TB, dan kesan pemakaian skincare yang claim semulajadi tapi tak berapa semulajadi, dia jadi macam tu. Pakai skincare tu pula ada lah dalam 30 tahun. Memang setia dan konsisten sungguh Ummi Nad ni.

Birthday Ummi Nad tahun lepas, Nad hadiahkan Youth Skincare yang masa tu baru je dilancarkan.

Memang ambil masa skit bila pakai skincare yang totally semulajadi, bebas 1500 bahan kimia bahaya, dan ambil masa 8 tahun R&D ni.

Along the way tu, banyak juga cabaran. Nad kena beri motivasi pada Ummi Nad supaya terus konsisten dan believe in Youth Skincare. Almaklumlah skincare baru untuk Ummi selepas 30 years.

Orang kata jeragat ni susah sangat nak hilang kan?

Alhamdulillah now berbaloi dah semuanya. March 2018 - now guna Youth. Molek dah kulit Ummi. Sekata dan cerah 🥰

Slowly, but surely ❤️

Alhamdulillah! Terima kasih ummi Master Nadiah sebab kongsi berkongsi dengan kita semua

Boleh tengok perkongsian beliau di facebook peribadinya di sini Testimoni ummi Master Nadiah


Ada promosi YOUTH bulan ini. Sah sehingga 30 September 2019 :)




Promosi YOUTH Starter Set

 Diskaun 10%
 FREE Membership RM65
 FREE Postage RM10
 FREE YOUTH Skin Care Guide
 FREE Discover Beauty Within Paper Bag


Berminat nak tahu lebih lanjut mengenai produk Youth, boleh hubungi kak shima di 0122043175 atau boleh juga klik gambar di bawah












Continue Reading

Friday, 9 August 2019

Keistimewaan Hari Arafah


Keistimewaan Hari Arafah

Keistimewaan Hari Arafah

Dahsyatnya! Ini 7 Kelebihan Hari Arafah (9 Zulhijjah) Yang Patut Kita Rebut


Boleh dibayangkan ketika ini tentunya Kota Mekah semakin padat dengan bakal-bakal haji kerana tidak lama lagi mereka bakal berhimpun di Padang Arafah bagi melakukan ibadah wukuf.

7 KEISTIMEWAAN HARI ARAFAH YANG SANGAT HEBAT

Seperti yang pernah kami kongsikan sebelum ini, bulan Zulhijjah merupakan antara bulan yang paling istimewa bagi umat Islam. Terdapat banyak kelebihan padanya yang tidak dijumpai pada bulan lain.

Salah satu daripadanya adalah Hari Arafah, iaitu yang disambut pada setiap 9 Zulhijjah setiap tahun. Berikut adalah keistimewaan Hari Arafah yang patut kita tahu agar sama-sama dapat lebih menghayati serta sama-sama memanfaatkan tawaran yang telah dijanjikan Allah.

1. SEBAHAGIAN DARIPADA RUKUN HAJI

Pentingnya Hari Arafah adalah ia merupakan sebahagian daripada Rukun Haji.

Ibadah ini juga sangat signifikan dan adalah puncak berkumpulnya seluruh jutaan jemaah Haji dari segenap pelosok dunia.

Daripada Abdulrahman bin Ya’mur, bahawa Nabi SAW bersabda:

الحَجُّ عَرَفَةُ

Maksudnya: “Haji adalah Arafah”. [Riwayat al-Tirmizi (814)]

2. HARI KESEMPURNAAN AGAMA

Di Arafah inilah Rasulullah telah menyampaikan khutbah wada’ atau khutbah perpisahan. Ia digelar ‘perpisahan’ kerana tidak lama setelah menyampaikan khutbah tersebut, Baginda pun wafat.

Pada ketika itu, telah turunnya surah al-Maa’idah ayat ke-3 sebagai pernyataan telah sempurna dan lengkapnya ajaran Islam yang disampaikan Allah SWT melalui Rasulullah SAW:

اليَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا

Maksudnya: “..Pada hari ini telah Ku-sempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku dan telah Ku-ridhai Islam itu menjadi agama bagimu….” [Al-Maa’idah: Ayat 3]


3. HARI ARAFAH ADALAH HARI RAYA BUAT UMAT ISLAM

Daripada Uqbah bin Amir RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

يَوْمُ عَرَفَةَ، وَيَوْمُ النَّحْرِ، وَأَيَّامُ التَّشْرِيقِ عِيدُنَا أَهْلَ الْإِسْلَامِ، وَهِيَ أَيَّامُ أَكْلٍ وَشُرْبٍ

Maksudnya: “Hari Arafah, hari Korban serta hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah) adalah hari raya kita orang Islam dan ia adalah hari makan dan minum”. [Riwayat Abu Daud (20660), Tirmizi (704) dan al-Nasa’ie (2954)]


4. HARI ARAFAH ADALAH HARI PENYAKSIAN

Hari Arafah turut digelar sebagai hari penyaksian kerana pada hari tersebut, Allah mengambil perjanjian setia daripada zuriat Nabi Adam sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud,

“Sesungguhnya Allah telah mengambil perjanjian setia di Arafah daripada zuriat yang berada dalam tulang belakang Nabi Adam, dan mengeluarkan zuriat itu dihadapannya seperti biji-bijian, kemudian Allah berkata kepada mereka dengan firmanNya, “Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka menjawab : Benar (Engkaulah Tuhan kami) kami menjadi saksi”, yang demikian itu supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak : “Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini.” [Riwayat Ahmad]


5. KEDAHSYATAN DOA PADA HARI ARAFAH

Arafah dikenali sebagai tempat berdoa paling mustajab dan di situlah Nabi Muhammad SAW mengambil masa yang sangat lama untuk berdoa. Menurut sumber, ada juga pendapat lain mengaitkan wukuf dengan wahyu yang diterima Nabi Ibrahim agar menyembelih anaknya, Nabi Ismail.

Daripada Abdullah bin ‘Amr, bahawa Nabi SAW bersabda:

خَيْرُ الدُّعَاءِ دُعَاءُ يَوْمِ عَرَفَةَ

Maksudnya: “Sebaik-baik doa adalah doa pada hari Arafah”. [Riwayat al-Tirmizi

6. GANJARAN PUASA ARAFAH

Berpuasa pada Hari Arafah adalah sunat bagi mereka yang tidak mengerjakan Haji. Ia adalah peluang keemasan bagi membersihkan diri daripada dosa yang telah dilakukan kerana ganjaran puasa pada hari tersebut menghapuskan dosa setahun sebelum dan selepas.

Daripada Abi Qatadah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda apabila ditanya tentang puasapada hari Arafah:

يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَالْبَاقِيَةَ

Maksudnya: “Puasa pada hari tersebut akan menghapuskan dosa setahun yang lalu dan akan datang”. [Riwayat Muslim (1977)

7. HARI KEAMPUNAN

Ambillah peluang untuk

bertaubat dan memohon ampun sebanyak-banyaknya kerana Hari Arafah adalah hari pelepasan dari api neraka. Pada hari ini, keampunan dari Allah terbuka luas.

Daripada Aisyah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

مَا مِنْ يَوْمٍ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ يُعْتِقَ اللهُ فِيهِ عَبْدًا مِنَ النَّارِ، مِنْ يَوْمِ عَرَفَةَ

Maksudnya: “Tidak ada satu hari yang lebih banyak dibebaskan hamba-Nya daripada api neraka melainkan pada hari Arafah”. [Riwayat Muslim (2402)]

Selain itu, ibadah wukuf di padang Arafah simbolik dengan peristiwa di mana Nabi Adam dan Hawa telah diturunkan ke bumi dari syurga setelah terpedaya dengan tipu daya Iblis. Mereka memohon ampun daripada Allah selama bertahun-tahun dan akhirnya berjumpa semula di Jabar Rahmah selepas 40 tahun terpisah.

REBUTLAH PELUANG MEMPERBANYAKKAN IBADAH

Wah, memang begitu banyak kelebihan Hari Arafah yang disambut setiap 9 Zulhijjah ini, iaitu sehari sebelum Hari Raya Aidil Adha.

Jadi, setkan dalam reminder handphone anda dan rebutlah kesempatan ini agar kita tak terlepas untuk memperbanyakkan amalan pada hari tersebut.

Mudah-mudahan Allah memberi kita kekuatan dan kemudahan agar dapat melaksanakan amalan dengan tekun dan istiqamah.

*Rujukan: Mufti Wilayah Persekutuan, Utusan*
Continue Reading

Thursday, 8 August 2019

Kisah Pedoman – Hanya Sebiji Tembikai, Kita Merungut Kepada ALLAH TA’ALA






Seorang lelaki soleh pulang ke rumah dengan membawa sebiji tembikai (ada orang panggil timun Cina ) . Dia membeli buah itu dari sebuah pasar. Isterinya membelah tembikai itu dan merasanya “tawar”. Lalu isterinya terus-terusan merungut. Melihat isterinya yg merungut itu,

Suami berkata: “Saya membeli tembikai itu dari pasar”

Isteri: “Saya tau”

Suami: “Pada pendapat awak, semasa saya membeli tembikai tadi, saya nak yang manis atau yang tawar?”

Isteri: ” Tentulah yang manis”

Suami: “Ketika penjual sedang menjual tadi, agaknya mereka nak menjual yang manis atau yang tawar?”

Isteri: “Tentulah mereka ingin menjual yg manis”

Suami terus lagi bertanya: “Ketika peraih (org tengah) ingin menjual kepada penjual di pasar, mereka agaknya ingin menjual yang manis atau yang tawar?”

Isteri: “Mesti yang manis”

Si suami diam sejenak. Kemudian dia menyambung : “Ketika pekebun menanam tembikainya, adakah dia mahu tembikai yang tumbuh nanti manis atau tawar?”

Isteri: ” Tentu yang manis, pastinya.”

Suami: “Ketika awak membelah buah ini tadi, awak inginkan yang manis atau yang tawar?”

Isteri: “Mesti saya ingin yang manis. Kenapa dengan semua soalan ini?” soal isteri.

Orang soleh itu tersenyum pada isterinya. Lalu dia berkata: “Ketika semua orang inginkan buah yang manis, sebaliknya pula yang berlaku. Buah tembikai itu tawar rasanya!”

Isteri orang soleh itu terdiam. Marahkan siapa?

“Jadi ketika awak marah tentang rasa tembikai yang tawar, awak sebenarnya marahkan siapa? Bukankah semua orang inginkan buah yang manis. Tetapi kuasa Allah memutuskan buah itu tawar rasanya, jadi awak marahkan siapa? Marahkan saya yang membeli, atau penjual yang menjual atau awak yang membelah atau pekebun yg menanam? Atau Allah yang menentukan rasa tawar?”

Adab ketika makan : Janganlah kita mengecam, mengutuk makanan walaupun makanan itu tidak sedap. Kalau kita tak suka, kita tinggalkan sahaja.

Pengajarannya: Kita perlu faham bahawa rezeki kita dapat yang manis atau tawar, sedap atau tidak, semuanya ditentukan Allah. Jika kita mengecamnya, ramai orang akan terasa hati. Mungkin emak atau isteri yang memasak terasa hati. atau mungkin ayah yang membeli terasa hati. Dan lebih-lebih lagi tanpa kita sedar, kita seolah-olah “mengecam” Allah yg mengurniakan rezeki itu kepada kita.

Jika kita tidak bersyukur dengan yang sedikit, mana mungkin kita akan bersyukur dengan yang banyak.

Continue Reading

Promosi Shaklee Ogos 2019

Alhamdulillah kita semua dah masuk bulan baru , Ogos bulan kemerdekaan Malaysia.

Setiap kali masuk bulan baru, pasti ada yang tertanya-tanya promosi apa untuk bulan tersebut

Bulan Ogos ini Shaklee menawarkan 4 promosi yang best. Ianya adalah :
  •  Vivix
  •  Shaklee Baby
  •  Youth Mask
  •  Jom Shaklee for new members ( Vivix Twin Pack , Youth Starter Pack dan Daily Essential Pack )

Promosi 1

Vivix
Promosi Shaklee Ogos 2019

Promosi Vivix


Vivix™ adalah minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol.

Ianya mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol.

Ada 2 promosi untuk Vivix bulan ini

1. Beli 6 botol PERCUMA 1 botol


Harga pasaran RM2850
Harga promosi RM 2280
( Dapat harga ahli)

Korang layak dapat :
Untung runcit RM570
Bonus Tunai RM250.80
Free Postage RM10
Free Membership RM65    
JUMLAH PENJIMATAN : RM 895.80


2. Beli Twin Pack Vivix dapat DISKAUN 5%

Harga pasaran RM902.50
Harga promosi RM722
( Dapat harga ahli )


Korang layak dapat :
Untung runcit RM180.50
Bonus Tunai RM36.10
Free Postage RM10
Free Membership RM65    
JUMLAH PENJIMATAN : RM291.60

Baca : VIVIX : Segalanya Mengenai Sirap Merah Shaklee

Promosi 2

Shaklee Baby

Produk penjagaan untuk bayi. Sesuai untuk semua jenis kulit bayi lebih-lebih lagi yang ada masalah ekzema. Ada 2 promosi yang Shaklee Baby tawarkan .

Promosi Shaklee Ogos 2019

Promosi Shaklee Baby

1. Beli 1 dapat FREE 1

Soothing Lotion 1 + 1 : Harga RM137.50
Massage Oil 1 + 1 : Harga RM98.75


Promosi Shaklee Ogos 2019

Promosi Shaklee Baby


2. Beli 1 Produk Dapat Diskaun 30%

Harga Promosi
Soothing Lotion : RM96.25
Massage Oil : RM69.13

Beli 3 produk dalam promosi ini, boleh dapat FREE 

- Flush Microfiber Towel
- Hand Baby Toilertry Bag



Promosi 3

Youth Mask



Promosi Shaklee Ogos 2019

Youth Mask


Mask dalam rangkaian penjagaan muka Youth dari Shaklee ini menawarkan 2 jenis mask.

  • YOUTHTM PURIFYING CLAY MASK - untuk kulit berminyak / mudah berjerawat
  • YOUTHTM HYDRATING GEL MASK - untuk kulit kering

Harga Pasaran RM297.50


Beli 2 mana-mana mask dalam satu resit, korang layak dapat :

PERCUMA 1 Beg Organza
PERCUMA 1 Facial Brush 
PERCUMA Mask Usage Guide

Promosi 4

Jom Shaklee 
Promosi ini dilanjutkan lagi sehingga September 2019. Ada 3 pack yang ditawarkan dalam promosi ini. Dan ianya terbuka pada ahli baru yang register semasa promosi berlangsung.


  • Vivix  Welcome Pack
  • Youth Starter Pack
  • Daily Essential Pack


Promosi Shaklee Ogos 2019

Vivix Welcome Pack

Promosi Shaklee Ogos 2019

Youth Starter Pack


Promosi Shaklee Ogos 2019

Daily Essential Pack



Apa yang korang dapat bila grab promo Jom Shaklee ini ?

Korang akan dapat :


DISKAUN 10% dari harga ahli
DAPAT CASH REBATE sehingga 11% 
FREE Membership RM65
FREE Postage RM10
FREE Paper Bag
Dapat FULL POINT ( UV )




Berminat nak tahu lebih lanjut mengenai promosi Shaklee untuk bulan ogos ini , boleh hubungi kak shima di 0122043175 atau klik sahaja gambar di bawah





Continue Reading

Thursday, 1 August 2019

Sumber Vitamin C Dari Buah & Sayuran



Sumber Vitamin C Dari Buah & Sayuran

Sumber Vitamin C Dari Buah & Sayuran

Tahukah anda, 90% Vitamin C diambil dalam diet harian datangnya daripada buahan dan sayuran. 

Sumber Vitamin C Dari Buah & Sayuran

Sumber Vitamin C Dari Buah & Sayuran

Sumber Semulajadi Vitamin C Dari Buah & Sayuran

1. Limau Gedang
Limau gedang antara buah citrus yang mengandungi paling banyak air. Ia mengandungi 31mg Vitamin C yang terkenal sebagai pelindung terhadap demam selsema.

Sumber Vitamin C Dari Buah & Sayuran

Sumber Vitamin C - Limau Gedang

2. Brokoli
  • Setiap hidangan brokoli 100mg, kita akan dapat 90mg Vitamin C. 
  • Brokoli dikatakan dapat mempercepatkan peneyembuhan luka dan mencegah pertumbuhan sel-sel kanser paru-paru.


Sumber Vitamin C Dari Buah & Sayuran

Sumber Vitamin C - Brokoli
3. Strawberi
Bagi setiap 100g strawberi kita boleh dapat 60mg Vitamin C


Sumber Vitamin C Dari Buah & Sayuran

Sumber Vitamin C - Strawberi

4.  Kiwi 
  • buah kiwi mengandungi 2 kali ganda lebih vitamin C berbanding buah oren.
  • selain mengandungi vitamin C, buah kiwi merupakan sumber magnesium, kalium, vitamin A dan vitamin E..

Sumber Vitamin C Dari Buah & Sayuran

Sumber Vitamin C - Kiwi


5.  Nenas
Bagi buah nenas pula, setiap 100mg hidangannya kita boleh dapat 48mg Vitamin C

Sumber Vitamin C Dari Buah & Sayuran

Sumber Vitamin C - Nenas

6. Tembikai Melon
Bagi setiap hidangan 100mg tembikai melon, kita boleh dapat 37mg Vitamin C

Sumber Vitamin C Dari Buah & Sayuran

Sumber Vitamin C - Tembikai Melon


7. Buah Betik
Bagi 100mg betik pula, kita boleh dapat 61mg Vitamin C

Sumber Vitamin C Dari Buah & Sayuran

Sumber Vitamin C - Betik

Seorang dewasa memerlukan sekurang-kurangnya 65mg - 90mg vitamin c sehari. Maksimum kita boleh ambil 2000mg vitamin c sehari mengikut keperluan badan masing-masing.




Di Shaklee, ada 2 produk vitamin c. Sustained Release Vitamin C Plus 500mg dan Chewable Vitamin C 100mg.

Berminat nak cuba Vitamin.C Shaklee, boleh hubungi kak shima di 0122043175


























Continue Reading

Thursday, 25 July 2019

7 Peranan Penting Vitamin C Pada Tubuh

Vitamin C salah satu vitamin penting pada tubuh kita. Ianya tidak boleh dihasilkan oleh tubuh. Namun begitu, ia memainkan fungsi penting dalam tubuh kita dan kesihatan yang baik selalu dikaitkan dengannya.

Vitamin C adalah vitamin jenis larut air. Ianya boleh ditemui di dalam kebanyakan buah-buahan dan sayur-sayuran seperti buah oran , strawberi, buah kiwi, bayam, brokoli dan kale

Dos yang disyorkan untuk vitamin c adalah 75mg bagi wanita dan 90mg bagi lelaki dewasa.

Walaupun sering dinasihatkan mengambil vitamin c melalui pemakanan , ramai yang beralih kepada makanan tambahan atau supplemen bagi memenuhi keperluan mereka.

Berikut adalah 7 peranan penting yang terbukti secara saintifik  bagi pengambilan vitamin c

1. Antioksidan Kuat Yang Boleh Kurangkan Risiko Penyakit Kronik





Vitamin C adalah antioksidan kuat yang boleh menguatkan sistem pertahanan semula jadi tubuh kita.

Antioksidan adalah molekul yang meningkatkan sistem imun. Ia melakukannya dengan dengan melindungi sel badan kita daripada molekul berbahaya yang dipanggil radikal bebas.

Kajian menunjukkan pengambilan lebih banyak vitamin c boleh meningkatkan tahap antioksidan darah kita  sehingga 30%. Ini sekaligus membantu pertahanan semulajadi kita dalam memerangi keradangan.


2. Boleh Membantu Mengurangkan Tekanan Darah Tinggi





Tekanan darah tinggi yang tidak terkawal boleh mendedahkan kita kepada risiko penyakit jantung, punca utama kematian di seluruh dunia.

Kajian menunjukkan bahawa vitamin c boleh membantu menurunkan tekanan darah pada mereka yang ada masalah tekanan darah tinggi atau sebaliknya.

Kajian dilakukan ke atas 29 orang mendapati bahawa dengan mengambil vitamin c, secara purata mengurangkan tekanan darah sistolik ( nilai atas ) bawah 120mmHg dan tekanan darah diastolik ( nilai bawah ) kurang 80mmHg bagi orang dewasa yang sihat.




3. Melawan Faktor Risiko Penyakit Jantung - Berpotensi Menurunkan Risiko Penyakit Jantung

Penyakit jantung antara punca utama kematian di seluruh dunia.

Banyak faktor yang boleh menyumbang kepada penyakit ini antaranya tekanan darah tinggi, tahap kolesterol LDL yang tinggi, paras kolestrol HDL dan paras trigliseride yang rendah.

Vitamin C boleh membantu mengurangkan risiko ini sekaligus mengurangkan risiko penyakit janfung. 


4. Bantu Kurangkan Paras Asid Urik Dalam Darah Dan Bantu Mencegah Serangan Gout

Gejala gout muncul apabila terlalu banyak asid urik dalam darah. Asid urik adalah produk sisa yang dihasilkan oleh badan. Pada paras yang tinggi, ia boleh menjejakan sendi.

Menariknya, beberapa kajian telah mendapati bahawa vitamin c boleh membantu mengurangkan asid urik dalam darah sekaligus melindungi dari serangan gout.



5. Membantu Mencegah Kekurangan Zat Besi Dengan Meningkatkan Penyerapan Zat Besi Dalam Darah

Zat besi adalah nutrien penting yang mempunyai pelbagai fungsi dalam badan.  Ia sangat penting dalam penghasilan sel darah merah dan mengangkut oksigen ke seluruh badan.


6. Meningkatkan Sistem Pertahanan Badan Dengan Membantu Sel Darah Putih Berfungsi Dengan Lebih Baik

Vitamin C memainkan peranan penting dalam sistem pertahanan badan kita.

Pertama, vitamin C membantu menggalakkan pengeluaran sel darah putih yang dikenali sebagai limfosit yang melindungi tubuh dari jangkitan.

Kedua, vitamin C membantu sel-sel putih berfungsi dengan lebih berkesan sambil melindungi ia daripada kerosakan yang berpunca dari radikal bebas.

Ketiga, Vitamin C penting dalam sistem pertahanan badan. Ianya diangkut secara aktif ke kulit di mana ia boleh bertindak sebagai antioksidan dan membantu menguatkan pertahanan di kulit.


7. Melindungi Memori Sesuai Dengan Usia

Demensia adalah sejenis masalah penyakit yang berkaitan dengan daya ingatan yang disebabkan oleh kematian sel-sel otak secara abnormal

Kajian menunjukkan bahawa tekanan dan keradangan oksidatif berhampiran otak, tulang belakang dan saraf ( kesemuanya dikenali sebagai sistem saraf tunjang ) boleh meningkatkan risiko demensia

Oleh itu , ramai pakar perubatan menyarankan pengambilan vitamin C setiap hari bagi menjamin kesihatan kita berkekalan.


Rujukan : healtline.com/nutrition/vitamin-c-benefits


Continue Reading

Monday, 22 July 2019

Kepentingan Vitamin C Untuk Ibu Mengandung




Kepentingan Vitamin C Untuk Ibu Mengandung

Kepentingan Vitamin C Untuk Ibu Mengandung


Bila disahkan hamil, mesti ibu-ibu mula berkira-kira mahu berikan yang terbaik yang bayi yang dikandung. Pengambilan supplemen Vitamin C antara vitamin yang perlu dipertimbangkan untuk dimasukkan dalam diet ibu hamil.

Vitamin C adalah vitamin jenis larut air dan kita tidak boleh hasilkan sendiri vitamin c. Disebabkan ini adalah disarankan pengambilan vitamin c setiap hari bagi menjamin kesihatan ibu dan perkembangan bayi .


Kepentingan Vitamin C Untuk Ibu Hamil


Kepentingan Vitamin C Untuk Ibu Mengandung

Kepentingan Vitamin C Untuk Ibu Mengandung



1. Vitamin C meningkatkan daya tahan ibu dan bayi dalam melawan sebarang jangkitan sepanjang tempoh kehamilan. Ini adalah kerana semasa hamil, sistem imun ibu menurun dan ini boleh membuatkan ibu hamil senang jatuh sakit. 


2. Vitamin C membantu merangsang penghasilan kolagen. Kolagen penting untuk :
  • pembentukan struktur tulang rawan, otot , tulang dan tendon bayi yang sedang terbentuk
  • memastikan kesihatan gusi dan gigi ibu & bayi

3. Vitamin C sebagai agen antioksidan yang penting dalam melawan serangan radikal bebas yang berbahaya. Ianya bertindak secara senergi ( bersama ) dengan Vitamin E dalam menghalang proses pengoksidaan yang bahaya pada tubuh.


4. Vitamin C membantu penyerapan zat besi. Bagi ibu hamil yang mengalami masalah kekurangan sel darah merah ( anemia ), pengambilan vitamin c boleh meningkatkan pengeluaran sel darah merah pada kadar yang lebih cepat.

5. Proses pengoksidaan juga boleh berlaku semasa hamil. Ia boleh menyebabkan masalah pre eclampsia ( selalu dikaitkan dengan tekanan darah tinggi dan kehadiran protein dalam air kencing ibu ) dan pelbagai masalah pada bayi yang dilahirkan secara pra matang. Vitamin C walaupun belum banyak kajian dilakukan mengenainya dapat mengelakkan sebarang komplikasi semasa hamil.


6. Vitamin C membantu mempercepatkan pemulihan luka dan kerosakan tisu semasa kehamilan dan semasa proses bersalin nanti.


7. Vitamin C membantu mencantikkan kulit ibu dan bayi.

Pengambilan Vitamin C yang disyorkan oleh American Prenancy Association adalah 200mg - 500mg sehari. Pengambilan Vitamin C melebihi dari dos yang disyorkan tidak mendatangkan kemudaratan kerana ianya vitamin larut air.

Namun perlu diingat pengambilan vitamin c melebihi 2000mg sehari boleh menjejaskan kehamilan  dan mendatangkan kemudaratan.


Dalam usaha memberikan yang terbaik untuk zuriat yang ditunggu-tunggu, kak shima suka cadangkan agar berbincang doktor terlebih dahulu agar kita memahami manfaat vitamin yang ambil dan kemudaratan yang bakal berlaku.


Sumber rujukan

Blog DrZubaidi


Continue Reading

Wednesday, 17 July 2019

Vitamin C Shaklee : Perbezaan Chewable 100mg Dan Sustained Release 500mg




Vitamin C Shaklee : Perbezaan Chewable 100mg Dan Sustained Release 500mg

Vitamin C Shaklee : Perbezaan Chewable 100mg Dan Sustained Release 500mg


Vitamin C memainkan pelbagai peranan penting dalam menyokong kelangsungan fungsi tubuh kita dari sistem imun tubuh hingga  kesihatan gigi dan gusi.

Tahukah Anda ?

Vitamin C secara semulajadi tidak pernah dijumpai sendirian. Makanan yang mengandungi vitamin c juga mempunyai bioflavonoid. Bioflavonoid diperlukan untuk penyerapan vitamin c dan kedua-duanya berfungsi mengekalkan kesihatan.

Vitamin C Shaklee ada 2 jenis :

  • Chewable - C Plus 100mg
  • Sustained Release Vita - C Plus 500mg
Vitamin C Shaklee : Perbezaan Chewable 100mg Dan Sustained Release 500mg

Vitamin C Shaklee : Perbezaan Chewable 100mg Dan Sustained Release 500mg


1. Saiz Hidangan

Chewable - C Plus 1 tablet ada 100mg vitamin c bagi setiap pengambilan


Vitamin C Shaklee : Perbezaan Chewable 100mg Dan Sustained Release 500mg


Sustained Release Vita - C Plus 1 tablet ada 500mg vitamin c bagi setiap pengambilan

Vitamin C Shaklee : Perbezaan Chewable 100mg Dan Sustained Release 500mg

Vitamin C Shaklee : Perbezaan Chewable 100mg Dan Sustained Release 500mg


2. Sumber 

Chewable - C Plus dihasilkan dari Ekstrak Lemon, Mixed Citrus, Grapefruit dan Orange

Sustained Release Vita - C Plus dihasilkan dari Ekstrak Jagung dan ianya sesuai untuk diamalkan oleh pesakit gastrik

3. Kelebihan

Chewable - C Plus boleh dikunyah dan dihisap. Sesuai untuk mereka yang ada masalah kesukaran menelan tablet

Sustained Release Vita - C Plus mempunyai sistem pelepasan berperingkat 500mg selama 5 jam bagi memastikan nutrien ini digunakan sepenuhnya oleh badan kita.

4. Kesesuaian

Chewable - C Plus sesuai diamalkan oleh semua peringkat umur

Sustained Release Vita - C Plus boleh diamalkan oleh mereka yang berumur 12 tahun ke atas


5. Penggunaan

Sebotol Chewable - C Plus mampu bertahan sehingga 3 bulan penggunaan dengan pengambilan 1 tablet sehari. Harga kos sehari RM0.59sen

Manakala Sustained Release Vita - C Plus mampu tahan sehingga 6 bulan penggunaan dengan pengambilan 1 tablet sehari. Harga kos RM0.54sen


    Persamaan Vitamin C Shaklee
    Kedua-dua Vitamin C ini memberi manfaat yang sama pada tubuh kita

    Apakah KEBAIKAN VITAMIN C SHAKLEE?

  •  merangsang penghasilan kolagen yang menjadikan kulit anjal
  •  mencerahkan kulit secara semulajadi
  • melambatkan proses penuaan
  • menghalang pembentukan pigmen yang menyebabkan masalah jeragat
  • meningkatkan sistem imun badan
  • mengurangkan simptom demam dan selsema
  • perlindungan sinar UV
  • tona kulit makin sekata
  • mengurangkan minyak di muka
  • mengurangkan kesan sunburn
  • mengatasi masalah gusi berdarah
  • membantu dalam menurunkan berat badan
  • mengurangkan risiko tekanan darah tinggi


  Berminat nak tahu lebih lanjut mengenai Vitamin C Shaklee, boleh hubungi kak shima     di 0122043175 atau klik sahaja gambar di bawah




   

Continue Reading

Monday, 15 July 2019

Kelebihan Vitamin C Untuk Kulit

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Bulan ini bulan cantik untuk semua sempena promosi SR Vita-C Plus dan Collagen Plus Powder.
Dalam entry ini, kak shima ingin war-warkan pada semua mengenai Kelebihan Vitamin C Untuk Kulit.

Vitamin C selalu dikaitkan dengan kecantikan,betul kan ? Tapi bagaimana ianya berfungsi bagi membantu kulit kita tampil cantik dan berseri-seri dari dalam?

1. Vitamin C Mengandungi Kuasa Anti-Oksidan

Jom kita lihat video ini





Boleh kita lihat perubahan yang berlaku pada buah epal yang telah direndam dalam air. Perubahan ini dinamakan proses oksidasi di mana udara dan radikal bebas bertindak balas seperti udara dan air. Proses inilah yang menyebabkan buah epal ini rosak.

Di sini kita boleh nampak kepentingan Vitamin C. Buah epal yang direndam di dalam air yang telah dicampur dengan SR Vitamin C Plus tidak rosak dalam tempoh yang sama iaitu 3 hari.

Vitamin C mempunyai kuasa antioksidan yang tinggi. Ianya membantu membaiki dan memperbaharui kulit yang diperlukan untuk kulit yang sihat.

2. Vitamin C Penting Dalam Penghasilan Kolagen

Menurut portal rasmi MyHealth Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), kolagen membantu memberikan struktur kepada kulit dan saling bekerjasama dengan protein yang dipanggil elastin untuk memberikan fleksibiliti yang diperlukan apabila kulit meregang serta kembali kepada kedudukan asal.

Kehilangan kolagen 1% setiap tahun pada usia 20 tahun akan menyebabkan struktur kulit tidak tegang dan berkedut.

Vitamin C yang ada dalam badan akan merangsang agar lebih banyak kolagen dihasilkan. Hasilnya kulit akan terasa anjal dan garis-garis halus makin pudar.

3. Vitamin C Mencerahkan Kulit

Ramai antara kita yang inginkan kulit yang putih dan cerah. Namun , gunalah bahan-bahan semulajadi yang tidak merosakkan kulit.

Pengambilan Vitamin C membantu meningkatkan kecerahan kulit sekaligus membuatkan tona kulit lebih cerah sekata.




Kelebihan Vitamin C Untuk Kulit

Promosi Shaklee Julai 2019


Bulan ini ada promosi SR Vita-C Plus Shaklee

Beli 3 botol SR Vita- C Plus dapat FREE Chewable C Plus. Jimat RM51

Boleh hubungi kak shima di 0122043175 untuk grab promo ini.





Continue Reading

Friday, 12 July 2019

FLASH SALES : Promosi Collagen Shaklee 2019



Bermula hari ini , Shaklee mengadakan jualan kilat @ Flash Sale sehingga 19 hb Julai 2019.

FLASH SALES : Promosi Collagen Shaklee  2019

FLASH SALES : Promosi Collagen Shaklee  2019



Beli 4 kotak Collagen Plus Powder, dapat PERCUMA 1 tong ESP

Anda juga bakal dapat :
  • PERCUMA Keahlian Shaklee (  jimat RM65 )
  • PERCUMA penghantaran ( jimat RM10 )
  • Rebat TUNAI RM46
Harga pasaran untuk 4 kotak Collagen Plus Powder - RM1192
Harga promosi sempena Flash Sale   - RM952
Jimat RM - RM 240
Wow! Penjimatan yang berganda-ganda, kan :)

Apakah Kelebihan Colagen Plus Powder Shaklee ini ?

  • Meningkatkan ketegangan dan keanjalan kulit dengan mengurangkan garis halus dan kedutan
  • Mengecilkan liang pori dan meningkatkan kelembutan dan kelicinan kulit
  • Melembapkan dan membekalkan nutrien kepada kulit dari dalam supaya lebih cerah, berseri
  • Memudarkan pigmentasi dan meratakan tona kulit
  • Menggalakkan penghasilan kuku yang lebih kuat, lebih tebal dan rambut lebih berkilau
  • Membantu menegangkan kulit kendur untuk bentuk badan yang lebih menarik dan kelihatan lebih sihat
  • Membantu menegangkan dan menganjalkan payudara

Promosi Jualan Kilat Shaklee Julai 2019

7 Kelebihan Kolagen




Kelebihan Collagen Plus Powder Shaklee

  • Ia diformulasikan dengan mengandungi 4,000mg proprietari Kolagen Sisik Ikan Laut ( Ikan Merah )
  • Memberi lebih dari kolagen , ditambah dengan Vitamin C dan Vitamin B untuk menyokong kulit yang lebih tegang untuk tampil lebih muda dan kekal jelita
  • Berat molekul rendah untuk kadar penyerapan yang tinggi
  • Pek individu 5g untuk pengambilan segera pada bila-bila masa

Kak shima sharekan sekali Testimoni Collagen Plus Powder

Promosi Jualan Kilat Shaklee Julai 2019

Testimoni Collagen Plus Powder



Promosi Jualan Kilat Shaklee Julai 2019

Testimoni Collagen Plus Powder



Promosi Jualan Kilat Shaklee Julai 2019

Testimoni Collagen Plus Powder



Berminat nak tahu lebih lanjut mengenai Collagen Plus Powder Shaklee, boleh hubungi kak shima di 0122043175 atau klik sahaja gambar di bawah









Continue Reading