FAQ Vitamin C


FAQ Vitamin C
FAQ Vitamin C
                                            
Vitamin C antara vitamin yang perlu kita ambil setiap hari sama ada melalui diet harian ataupun supplemen tambahan. Manfaatnya yang banyak pada tubuh kita pastinya banyak juga persoalan yang kita perlu tahu mengenainya.

 Di sini kak shima kongsikan soalan yang selalu buat orang tertanya-tanya mengenai vitamin c.

Q : Saya sudah amalkan makan sayur dan buah-buahan. Perlu ke saya ambil vitamin c tambahan?

Sayur-sayuran dan buah-buahan mempunyai kandungan vitamin c yang berbeza. Dan ianya berkemungkinan hilang semasa proses penyediaan.

Ianya lebih mudah dengan mengambil vitamin c tambahan.  Sebiji Vitamin C Plus 500mg Shaklee bersamaan dengan 7.5 buah oren, 6 cawan brokoli dan 119 biji lobak. Ianya hanya berharga RM0.40 sebiji setiap hari. Murah kan :)

FAQ Vitamin C
FAQ Vitamin C

Q :  Boleh tak pesakit gastrik mengambil vitamin c?

Kerap juga kak shima ditanya dengan soalan ini. Untuk pesakit gastrik , boleh amalkan vitamin c cuma perlu lebih selektif. Pilih vitamin c yang bukan dari sumber yang menjadi trigger kepada gastrik contoh sumber buah-buahan citrus

Vitamin Plus Shaklee misalnya dihasilkan dari ekstrak jagung yang sesuai untuk diambil oleh pesakit gastrik
FAQ Vitamin C

Kelebihan Vitamin C Plus Shaklee

Q. Berapa banyak Vitamin C yang perlu yang saya ambil setiap hari?

Menurut laman web MyHealth Kementerian Kesihatan Malaysia , dos maksimum vitamin c yang disyorkan bagi orang dewasa adalah 1000mg sehari. 

Q : Boleh tak saya mengambil vitamin c dalam dos yang tinggi ?

Vitamin C adalah sejenis vitamin larut air. Ianya tidak disimpan dalam badan pada jumlah yang besar. Sebarang lebihan akan disingkirkan dari badan melalui air kencing. 

Oleh yang demikian, kita tidak digalakkan mengambil vitamin c pada dos tinggi pada satu-satu masa. Sebaliknya pilihlah jenama vitamin c yang mempunyai sistem pelepasan berperingkat seperti Vitamin C Plus Shaklee. Ia melepaskan 100mg vitamin c setiap jam bagi memastikan penyerapan sepenuhnya vitamin c.

Q : Penting tak pilih Vitamin C yang ada bioflavonoids?

Bioflavonoids adalah antioksidan yang ada di dalam buah-buahan sitrus dan tumbuhan. Ia berperanan penting dalam meningkatkan penyerapan vitamin c di dalam badan kita. Di samping itu, bioflavonoids juga penting dalam menjaga keanjalan kapilari darah.

Jadi ianya penting untuk kita memilih vitamin c yang mengandungi bioflavonoids bagi memaksimumkan kebaikannya pada tubuh kita

Kalau nak tau bioflavonoids ini boleh kita jumpa di dalam pulpa atau sabut putih di tengah-tengah buah sitrus. Ada orang yang suka makan pulpa buah limau,ada yang tidak :)

Kesihatan yang baik bermula dengan vitamin c. Jadi marilah kita amalkan vitamin c setiap hari.

FAQ Vitamin C
FAQ Vitamin C

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Vitamin C Plus Shaklee, boleh hubungi kak shima di 0122043175 atau klik saja gambar di bawah
















Post a Comment

2 Comments

Terima kasih sudi singgah dan tinggalkan komen blog kak shima. InsyaAllah kunjung balas akan menyusul nanti :)