Wednesday, 19 August 2020

Cara Rawat Ekzema Dengan Selamat



Cara Rawat Ekzema Dengan Selamat
Cara Rawat Ekzema Dengan Selamat

Kita selalu dengar masalah ekzema di kalangan kanak-kanak dengan kulit kemerahan , bengkak dan kegatalan yang berpanjangan hingga menimbulkan ketidakselesaan pada pesakit.

Namun jangan terkejut bila mana orang dewasa juga berpotensi untuk mendapat penyakit ini dan selalu menimpa mereka yang mempunyai sistem imun yang rendah.


Simptom Ekzema
  • Tompok-tompok yang gatal
  • Kekeringan kulit yang ketara pada kulit di tangan, leher, muka dan kaki
  • Jangkitan pada kulit yang terlibat


Penyebab Ekzema
  • Keturunan
  • Boleh terjadi pada kulit yang kering, gatal dan sensitif pada kepanasan, kain berbulu dan permukaan yang kasar
  • Ia juga boleh dicetuskan oleh :
           - infeksi virus
           - bahan kimia / perangsang seperti sabun, pencuci atau minyak wangi
  • Alahan pada bahan makanan atau lain-lain bahan yang menyebabkan alahan

Perkara yang boleh dilakukan untuk pulihkan ekzema
     
1. Rawat kekeringan kulit

  • Amalkan guna sabun yang lembut pada kulit
  • Guna pelembap selepas mandi sebab ianya perlu disapu pada kulit yang masih lembap
2. Kawal stress

Stress yang berlebihan boleh menyebabkan keradangan dalam badan. Ianya akan membuatkan ekzema semakin teruk dan sukar untuk dirawat.

3. Tidur yang cukup

Tidur yang cukup dan nyenyak membantu meningkatkan sistem imun badan kita sekaligus lebih bersemangat memulakan hari baru

4. Supplemen

Supplemen atau makanan tambahan penting bagi menguatkan sistem imun badan yang boleh mengurangkan atau memulihkan ekzema.

Cadangan Supplemen Untuk Ekzema

ESP


Cara Rawat Ekzema Dengan Selamat
Cara Rawat Ekzema Dengan Selamat

ESP yang merupakan sumber protein yang penting untuk baik pulih luka dan menggantikan sel-sel yang rosak kepada sel baru yang lebih sihat.


Vitamin C

Cara Rawat Ekzema Dengan Selamat
Cara Rawat Ekzema Dengan Selamat

Vitamin C penting dalam menguatkan sistem imun badan. Sistem imun yang kuat akan membantu kita sihat. 

Nutriferon

Cara Rawat Ekzema Dengan Selamat
Cara Rawat Ekzema Dengan Selamat

Nutriferon juga penting untuk diambil mereka yang ada sistem imun badan yang lemah. Didatangkan dalam bentuk serbuk jadi ianya boleh diambil bagi yang sukar menelan tablet seperti Vitamin C.

Baca juga :

Nutriferon Shaklee : Keistimewaan Dan Kebaikan


Vivix
Cara Rawat Ekzema Dengan Selamat
Cara Rawat Ekzema Dengan Selamat

Vivix kaya dengan polifenol sejenis antioksidan yang membantu melindungi sel badan. Pengambilannya yang mudah 1 sudu kecil pagi memudahkan mereka yang tidak suka mengambil pelbagai jenis tablet dalam satu masa.


Berminat nak cuba  produk Shaklee untuk masalah ekzema atau produk lain  atau ingin mendaftar keahlian Shaklee untuk nikmati kelebihan sebagai ahli Shaklee, boleh hubungi kak shima di 0122043175 atau klik saja ikon whatsapp di sebelah kiri bio :)




16 comments:

  1. Memang kena berusaha untuk kurangkan ekzema.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah! Ekzema mmng sukar sembuh sepenuhnya 😊

      Delete
  2. Kesian kanak2 kena ekzema...tak selesa, kerap nangis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanak-kanak yang ada ekzema memang kesian sebab tak selesa kan 😊

      Delete
  3. Info bagus
    Singgah
    Salam kenal
    Saya baru belajar blog
    ini blog baru saya : https://www.templateppt.eu.org/

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai salam kenal sis.terima kasih sudi singgh sini 😊

      Delete
  4. Vivix mmg terbaik, cuma tak mampu dah nak teruskan sbb dah tak kerja, huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vivix agak pricey sikit tapi insyaAllah berbaloi untuk kesihatan 😊

      Delete
  5. bagus produk ni.. sy nasib baik takda masalah ekzema ni
    seram jugak ni, pernah ada kawan masalah ni..habis tangan dia gatal2 sampai luka dia garu.. serius seram tengok

    ReplyDelete
  6. produk Shaklee memang mujarab. tahniah!

    ReplyDelete
  7. saya kalau silap makan mesti kena ekzema ni,,haiyo gatall

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2020/08/cuya-join-pertandingan-sajak.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. ekzema mmng susah nk sembuh.perlu kuatkan sistem imun insyaAllah akn kurang gatal-gatal ekzema tu 😊

      Delete
  8. atie jadi enzyme dekat kepala.. dah pegi and makan macam2..still tak baik..then now shampoo dekat farmasi ni ja membantu... tu pun klu stop pakai.. mmg jadi lagi :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga jumpa penawar ekzema yg serasi dgn atie 😊

      Delete

Terima kasih sudi singgah dan tinggalkan komen blog kak shima. InsyaAllah kunjung balas akan menyusul nanti :)

Penafian

#Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk Shaklee yang dikongsi di laman ini BUKAN bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit masalah kesihatan.Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu

#Maklumat di blog shimajelani.blogspot.com adalah untuk rujukan umum semata. Terima Kasih.