9 Makanan Tinggi Kalsium




Kita selalu kaitkan kalsium dengan susu. Tahukah korang banyak lagi sumber-sumber semulajadi yang boleh bekalkan kalsium untuk keperluan tubuh kita.

9 Makanan Tinggi Kalsium
9 Makanan Tinggi Kalsium - Susu

Susu adalah salah satu sumber terkaya kalsium dan juga mengandungi vitamin A, B12 dan K serta beberapa sumber surih yang membantu mengimbangi elektrolit. Vitamin A membantu pertumbuhan tulang dan fungsi imun yang sihat yang diperlukan untuk membantu melawan bakteria dan virus. Vitamin B12 mengekalkan saraf dan sel darah merah sihat dan biotinatau vitamin B7 menguatkan rambut dan kuku serta menurunkan kolesterol

9 Makanan Tinggi Kalsium
9 Makanan Tinggi Kalsium - Yogurt
Tambahan kepada manfaat kalsium, probiotik dalam yogurt menjadikannya lebih mudah bagi mereka yang mempunyai sensitiviti laktosa untuk mencerna susu biasa. Yogurt juga mengandungi kalium, vitamin B6, B12 dan mengnesium. Sebaiknya , elakkan yogurt dengan menambah gula atau perasa tidak wajar. Kandungan protein tinggi yogurt menjadikannya makanan ringan yang meningkatkan tenaga.



9 Makanan Tinggi Kalsium
9 Makanan Tinggi Kalsium - Keju

Keju mengandungi kalsium, protein, fosforus dan zink. Ia juga merupakan sumber vitamin A dan B12 yang baik. Walau bagaimanapun, keju boleh beri kesan buruk kepada orang-orang yang ada alergi laktosa atau intoleransi.


9 Makanan Tinggi Kalsium
9 Makanan Tinggi Kalsium - Telur

Telur mengandungi jumlah kalsium yang sederhana ( kira-kira 50mg setiap 100gram ). Makanan yang kaya dengan protein ini vitamin A, D , B6 dan magnesium. Mereka meningkatkan tahap HDL ( kolsterol baik ) dalam darah yang meningkatkan kesihatan kardiovaskular.

9 Makanan Tinggi Kalsium
9 Makanan Tinggi Kalsium - Bayam

Bayam boleh dimakan mentah atu dimasak dan kaya dengan kalsium, kalium, zat besi dan vitamin A. Ia juga mempunyai antioksidan yang membantu mengurangkan kesan berbahaya radikal bebas - molekul yang mengganggu pertumbuhan sel yang sihat dan boleh menyebabkan pertumbuhan kanser.


9 Makanan Tinggi Kalsium
9 Makanan Tinggi Kalsium - Brokoli

Brokoli mengandungi vitamin A dan C serta potassium dan besi. Satu cawan brokoli mengandungi kira-kira 10% daripada kalsium yang disyorkan seharian. Brokoli yang kaya serat menjadikan tubuh berasa lebih kenyang dan mengekalkan pencernaan yang kerap.

9 Makanan Tinggi Kalsium
9 Makanan Tinggi Kalsium - Bendi

Satu cawan bendi mengandungi 8% keperluan harian kalsium. Bendi boleh digoreng ( waaupun ini mengurangkan nilai pemakanan ) atau sayuran boleh ditambah kepada sup tradisonal.



9 Makanan Tinggi Kalsium
9 Makanan Tinggi Kalsium - Ikan sardin

Ikan sardin mengandungi lebih dari 300mg kalsium setiap hidangan dan juga merupakan sumber vitamin A, C, D, B6 dan B12. Ia juga mengandungi sejumlah mineral besi dan magnesium. Asid lemak Omega - 3 juga menonjol dalam sardin. Lemak ini dapat mengurangkan risiko penykit jantung.



9 Makanan Tinggi Kalsium
9 Makanan Tinggi Kalsium - Kacang soya


Kacang soya adalah bahan dalam ramuan yang popular di banyak masakan Asia Timur dan penuh dengan banyak nutrien termasuk kalsium, magnesium, vitamin B6, besi dan vitamin c. Kehadiran magnesium dengan kalsium adalah penting kerana kedua-duanya bekerja bersama untuk melaksanakan peranan penting dalam badan.


Pengambilan makanan bervitamin terutamanya dari sumber semulajadi membantu dalam mencukupkan keperluan harian kalsium yang penting untuk tulang dan gigi kita. Di samping itu jangan lupa amalkan diet harian yang sihat dan minum air kosong secukupnya.
















Post a Comment

2 Comments

  1. info yg berguna sis. setengah dari 9 tu mmg selalu juga makan. just bayam n brokoli agak no entry kat mulut :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama ler ngan sis. Bayam ok lagi brokoli ambik masa sikit bila nk makan 😅

      Delete

Terima kasih sudi singgah dan tinggalkan komen blog kak shima. InsyaAllah kunjung balas akan menyusul nanti :)