Kebaikan Asid Lemak Omega 3 Untuk Kurus

Masa PKP ini, perkara yang merunsingkan semua orang termasuk kak shima adalah berat badan NAIKK hahaha. Mana taknya , kejap-kejap masuk dapur, pastu masuk dapur lagi. Pastu nak kuar bersenam, tak boleh nanti kena tangkap polis. Nampak tak alasan kat situ haha.

Untuk mereka yang ingin turunkan berat badan , boleh cuba Asid Lemak Omega-3. Ehh!Ada lemak yang boleh bantu buang lemak ke? Boleh ke?


Kebaikan Asid Lemak Omega 3 Untuk Turunkan Berat Badan
Kebaikan Asid Lemak Omega 3 Untuk Turunkan Berat Badan 

Apa itu Asid Lemak Omega 3?

Asid lemak omega 3 adalah kumpulan lemak yang penting kepada kesihatan kita. Namun ia tidak boleh dihasilkan oleh tubuh manusia. Terdapat beberapa jenis lemak omega 3 namun yang paling penting boleh dibahagikan kepada 2 kumpulan utama :
  • Alpha lenolenic acid ( ALA ). Ia mudah didapati dalam pelbagai jenis makanan dan tumbuhan seperti kacang walnut, chia seed, flaxseed dan lain-lain

  • Eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA). Ia mudah ditemui di dalam minyak ikan dan ikan berlemak di laut dalam seperti ikan salmon dan ikan sardin
Kebaikan Asid Lemak Omega 3 Untuk Kurus

1. Mengawal Atur Tahap Lemak Yang Sihat

Simpanan lemak yang berlebihan dalam badan merupakan salah satu faktor utama yang menyumbang kepada peningkatan berat badan. Kajian menunjukkan bahawa Omega 3 dapat membantu kita mencapai tahap lemak badan yang sihat kerana :
  • Meningkatkan kadar metabolik
  • Meningkatkan kadar pembakaran lemak
  • Meningkatkan peredaran darah ke otot-otot badan semasa bersenam seterusnya menambah keupayaan tubuh untuk bakar lebih banyak lemak
  • Mengawal paras lemak sihatyang terkumpul dari diet harian kita
2. Menyeimbang Rasa Kenyang

Dua hormon utama iaitu ghrelin dan leptin berperanan dalam mengawal rasa lapar dan kenyang. Gabungan diet yang sihat dan pengambilan Omega 3 didapati bermanfaat untuk mengawal atur 2 hormon ini untuk :
  • Meningkatkan rasa kenyang untuk tempoh yang lama
3. Meningkatkan Paras Insulin Yang Sihat 




Insulin menukarkan karbohidrat di dalam makanan kepada tenaga. Oleh itu, tahap insulin yang sihat adalah penting untuk mengekalkan berat badan yang sihat.
Omega-3 dapat membantu dengan :
  • Meningkatkan kepekaan insulin badan - semakin peka sel-sel badan kita terhadap insulin, semakin rendah kemungkinan makanan yang kita makan disimpan sebagai lemak
4. Mengurangkan Tekanan 

Tekanan boleh menyumbang kepada peningkatan berat badan. Omega-3 membantu mengawal atur tahap kortisol yang sihat, ia adalah hormon tekanan. Ia boleh menyebabkan penyimpanan lemak, bukannya membantu membakar kalori-kalori yang degil.

Di Shaklee, Omega Guard merupakan supplemen yang kaya dengan omega 3. 1 capsule Omega Guard  mengandungi :
  • Minyak Ikan Omega 3 - 333mg
  • EPA                                - 182mg
  • DHA                               - 120mg


Jika korang ada masalah nak turunkan berat badan dan ingin mencuba Omega Guard Shaklee  atau produk Shaklee yang lain, boleh hubungi kak shima di 0122043175 atau klik saja ikon whatsapp di sebelah kiri bio :)






Post a Comment

4 Comments

Terima kasih sudi singgah dan tinggalkan komen blog kak shima. InsyaAllah kunjung balas akan menyusul nanti :)