Friday, 22 May 2020

Kesan Dan Bahaya Blue Light Pada Deria Penglihatan


Kesan Dan Bahaya Blue Light Pada Deria Penglihatan


Musim PKP ini semua orang banyak masa di rumah sampai tak tahu nak buat apa hehehe. Bila jadi camni, masing-masing banyak scroll sosial media untuk menghilangkan masa termasuklah famili kak shima.

Tahukah korang, bahawa kini blue light atau cahaya biru adalah salah satu kebimbangan di kalangan doktor mata?

Kajian menunjukkan bahawa , dari masa ke semasa pendedahan kepada cahaya biru, samaada secara semulajadi dari matahari atau tiruan iaitu dari dari skrin peranti digital, boleh menyebabkan kerosakan retina dan buta. Ini lebih kerap berlaku di kalangan kanak-kanak kerana mata mereka lebih menyerap lebih banyak cahaya biru dari skrin peranti berbanding orang dewasa.

Sumber Cahaya Biru 

  • Matahari 
  • Lampu pendarfluor
  • Lampu LED
  • Menthol CFL ( lampu pendaflour padat )
  • Monitor komputer, telefon pintar, skrin tablet, peranti elektronik dan lain-lain
  • Televisyen LED
  • Menthol lampu pijar

Kesan Dan Bahaya Kepada Pendedahan Berlebihan Kepada Cahaya Biru
  • Tanda-tanda tekanan mata digital termasuk gejala sakit mata dan iritasi, penglihatan kabur, sakit kepala, leher, sakit belakang dan bahu
  • Kerosakan retina dan kemerosotan makula yang berkaitan dengan usia boleh mengakibatkan kehilangan penglihatan
  • Penyelidik Harvard telah mengaitkan pendedahan kepada cahaya biru pada malam hari untuk beberapa jenis kanser ( payudara dan prostat ) , diabetes, penyakit jantung, obesiti dan peningkatan risiko kemurungan. 
Lindungi Mata Dari Luar Ke Dalam

Hadkan masa skrin
  • Kurangkan jumlah masa yang digunakan di hadapan skrin dan / atau kerap berehat untuk memberi mata korang rehat
Gunakan penapis skrin
  • Gunakan penapis skrin untuk telefon pintar, tablet dan skrin komputer untuk mengelakkan cahaya biru berlebihan masuk ke mata.
Ambil supplemen karotenoid
  • Karotenoids seperti lutein dan zeaxanthin mengandungi jumlah antioksidan dan sifat anti-radang yang tinggi untuk mengurangkan tekanan oksidatif pada retina dan menyaring imej serta mengurangkan cahaya biru yang dipancarkan untuk penglihatan yang lebih tajam.
Carotomax Shaklee Untuk Mata Yang Sihat


Kesan Dan Bahaya Blue Light Pada Deria Penglihatan
Kesan Dan Bahaya Blue Light Pada Deria Penglihatan
Carotomax yang kaya dengan karotenoid membantu memberi perlindungan antioksidan serta melindungi sel-sel dari dalam.

  • Ia membekalkan lebih daripada 1.5 kali purata pengambilan harian karotenoid yang bermanfaat
  • Memberi lebih 13mg ekstrak pekat dari enam karotenoid utama termasuk astaxanthin, alfa dan beta karoten, lycopene, lutein dan zeaxanthin
Testimoni Carotomax Shaklee



Jika korang ingin mencuba Carotomax Shaklee atau produk Shaklee yang lain atau ingin mendaftar keahlian Shaklee, boleh hubungi kak shima di 0122043175 atau klik saja ikon whatsapp di sebelah kiri bio :)

6 comments:

  1. OMG! Skrg kena kurangkan masa menatap skrin HP and laptop.

    ReplyDelete
  2. Dulu kecik-kecik suka tenung matahari. Sekarang tengok hp/pc lama pun dah letih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh! Samaleh hehehe. Kunun-kununnya nak jadi cam ultraman suka tenung matahari hahaha

      Delete
  3. alamak.. seram juga. kena tengok fon jauh2 sikit ni..

    ReplyDelete
  4. Mengadap skrin digital tu la rutin hari-hari dan masa yang paling banyak diluangkan. Kena kurangkan ni!

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan tinggalkan komen blog kak shima. InsyaAllah kunjung balas akan menyusul nanti :)

Penafian

#Segala penulisan dan testimoni berkenaan produk Shaklee yang dikongsi di laman ini BUKAN bertujuan untuk mendiagnosis, merawat atau menyembuhkan apa jenis penyakit masalah kesihatan.Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan terlebih dahulu

#Maklumat di blog shimajelani.blogspot.com adalah untuk rujukan umum semata. Terima Kasih.